Dyr uppvärmning oroar husägare i Jönköpings län

Pressmeddelande den 20 maj 2010

Nytt trygghetsindex avslöjar: Dyr uppvärmning oroar husägare i Jönköpings län

Stigande uppvärmningskostnader oroar småhusägare i Jönköpings län. Även framtida höjningar av fastighetsskatten oroar många. Det framgår av ett nytt trygghetsindex som SIFO gjort på uppdrag av Villaägarnas Riksförbund.

Villaägarnas trygghetsindex grundar sig på 13 olika frågor om tryggheten i boendet och berör ekonomisk situation, husets kondition, grannsämja, boendemiljö och brott. Undersökningen är gjord av SIFO och omfattar totalt 4 200 regionala intervjuer under perioden 19 februari till 7 mars.

4 av 10 småhusägare i Jönköpings län oroar sig för höjda uppvärmningskostnader.

– Kostnaderna för att värma upp huset svänger rejält, och kan skapa stora påfrestningar på privatekonomin. Vår undersökning är gjord under vintern då många småhusägare nådde smärtgränsen för vad de har råd att betala, en femtedel fick också betalningsproblem. Samtidigt är andra utgiftsposter mer överblickbara för tillfället - räntorna låga och fastighetsskatten förutsägbar, säger Staffan Peterson, regionchef på Villaägarnas Riksförbund.

Utöver höjda uppvärmningskostnader känner en stor andel småhusägare i länet oro för underhåll och reparationer, men också för framtida höjningar av fastighetsskatten. Dessa boenderelaterade problem skapar större oro än att exempelvis få försämrad ekonomi eller att förlora jobbet.

Villaägarnas Trygghetsindex varierar mellan 0 och 1 000, där ett lägre värde innebär större oro. Index för Jönköpings län är 812, småhusägare i Stockholms län känner störst oro i landet (index 768) medan boende i Dalarnas län upplever lägst oro (index 843).

Trygghetsindex för samtliga län finns på www.villaagarna.se

För mer information kontakta: Staffan Peterson. regionchef, mobil 070-638 57 87 Joacim Olsson, vice förbundsdirektör, mobil 0709-69 19 40

Villaägarnas Riksförbund är en intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 321 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Jönköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se.