Dyrare att försäkra passivhus med avskaffad byggfelsförsäkring

Regeringen föreslår att skyldigheten att teckna en byggfelsförsäkring som skydd  mot  byggfirmors fel avskaffas. Villaägarnas Riksförbund stödjer förslaget eftersom byggfelsförsäkringen har varit dyr och sällan lett till faktiska utbetalningar av försäkringsersättning. Avskaffandet kommer också att leda till att marknaden prissätter riskkonstruktioner på ett mer korrekt sätt.

- När det blir frivilligt att teckna byggfelsförsäkring förväntar vi oss de som bygger med beprövade metoder i ökad utsträckning kommer att välja bort försäkringen medan de som väljer mer riskabla byggmetoder som vissa sorters passivhus lär få en tankeställare när en mindre grupp tvingas betala vad det faktiskt kostar att försäkra sådana riskkonstruktioner säger Daniel Liljeberg.

Avskaffandet av obligatoriet öppnar upp för försäkringsbranschen att skapa nya och bättre försäkringsprodukter. Löptider och villkor kommer att skiljas åt till skillnad från idag. Även premierna kommer sannolikt att skiljas åt mer än idag.  Framöver innebär detta också att ansvaret på småhusbyggarna ökar som själva måste se till att man har fullgott försäkringsskydd.

– Det är bra att obligatoriet avskaffas men det kommer att ställa höga krav på småhusbyggare att själva skapa ett heltäckande försäkringsskydd. Skador som byggfelsförsäkringen trots allt ersätter idag, kommer inte att ersättas på hus som i framtiden saknar försäkring, säger Daniel Liljeberg, chefekonom på Villaägarnas Riksförbund.

För mer information kontakta:
Daniel Liljeberg, chefekonom, telefon 070-15 44 99
Henrik Fahlgren, pressansvarig, telefon 070-600 84 18

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 295 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.