Dyrast stämpelskatt i Danderyd

Stämpelskatten gör det dyrare att flytta och ökar i takt med småhuspriserna. Men trots att priserna har ökat kraftigt genom åren har skattesatsen varit oförändrad sedan 1985. En ny rapport från Villaägarna visar att köpare av småhus till medelpris i Danderyd fick betala högst stämpelskatt under 2019.

En privatperson som köper ett småhus måste betala 1,5 % på huspriset i stämpelskatt vid lagfart. Behöver köparen nya pantbrev som säkerhet för lån tillkommer 2 % på inteckningsbeloppet i stämpelskatt. Procentsatsen för lagfart har varit oförändrad sedan 1979 och för pantbrev sedan 1985.

Förra året kostade ett småhus i Danderyd i snitt 11 209 000 kronor enligt SCB. Om köparen behövde nya pantbrev till ett belopp som motsvarade halva huspriset blev stämpelskatten sammanlagt 280 225 kronor, 168 135 kronor för lagfarten och 112 090 kronor för ny inteckning.

- Stämpelskatten har blivit en stor kostnad för köparen. Trots att småhuspriserna har ökat med drygt 800 procent sedan 1985 har skattesatsen inte justerats. En halvering av stämpelskatten skulle vara en välkommen satsning för att förbättra rörligheten på bostadsmarknaden, säger Lena Södersten, förbundsjurist på Villaägarnas Riksförbund.

Intäkterna från stämpelskatten har ökat kraftigt över tid. 1985 drog stämpelskatten in knappt 2 miljarder kronor till statskassan. 2021 beräknas stämpelskatten ge 13,2 miljarder kronor för att 2023 vara uppe i 15,4 miljarder kronor.

- Stämpelskatten har gått under radarn och blivit en riktig kassako. Slopad uppskovsränta nästa år kommer att bidra till ett mer effektivt utnyttjat bostadsbestånd, men Sverige har höga flyttskatter och nu är det dags att sänka stämpelskatten, säger Lena Södersten.

Topp 10 kommuner med högst stämpelskatt i Sverige:

Medelpris per
småhus 2019
Stämpelskatt lagfart Stämpelskatt ny inteckning
motsvarande halva huspriset
Summa stämpelskatt för lagfart
och ny inteckning
Danderyd 11 209 000 kr 168 135 kr 112 090 kr 280 225 kr
Lidingö 10 804 000 kr 162 060 kr 108 040 kr 270 100 kr
Solna 8 874 000 kr 133 110 kr 88 740 kr 221 850 kr
Sundbyberg 8 120 000 kr 121 800 kr 81 200 kr 203 000 kr
Nacka 7 935 000 kr 119 025 kr 79 350 kr 198 375 kr
Vaxholm 7 448 000 kr 111 720 kr 74 480 kr 186 200 kr
Stockholm 7 237 000 kr 108 555 kr 72 370 kr 180 925 kr
Täby 6 898 000 kr 103 470 kr 68 980 kr 172 450 kr
Sollentuna 6 722 000 kr 100 830 kr 67 220 kr 168 050 kr
Göteborg 5 944 000 kr 89 160 kr 59 440 kr 148 600 kr

Tabellen bygger på att köparen behöver ta ut nya inteckningar motsvarande halva köpeskillingen för att kunna belåna det nya huset och SCB:s statistik över genomsnittliga priser för småhus per kommun 2019. I rapporten finns denna tabell för alla kommuner länsvis.

Läs mer om stämpelskatten i artikeln på vår webbplats. Här kan du också ladda ner rapporten med tabeller för alla län och kommuner i Sverige.

Lena Södersten, förbundsjurist, Villaägarnas Riksförbund, 073-582 93 49
Håkan Larsson, samhällspolitisk chef, Villaägarnas Riksförbund, 073-093 60 26

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har cirka 300 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Sollentuna. Läs mer på www.villaagarna.se. Följ oss på Facebook och Twitter

Taggar: