Elbolagens uppgörelse avslöjar behov av stärkt myndighetskontroll

Villaägarna välkomnar att elnätbolagen nu indirekt erkänner att de överdebiterat sina kunder. Återbetalningen på 140 miljoner är dock för liten. Det är uppenbart att Energimarknadsinspektionen behöver stärkas för att kunna fullfölja uppdraget som tillsynsmyndighet.

– Handlingar talar starkare än ord. När elnätbolagen nu medger en återbetalning om 140 miljoner till kunderna är det svårt att tolka det som annat än ett erkännande att de överdebiterat sina kunder. Å andra sidan kommer branschen billigt undan, om man jämför med Energimarkandsinspektionens (EI) ursprungliga krav.

Det säger Jakob Eliasson, energipolitisk expert på Villaägarnas Riksförbund.

– Det faktum att EI har backat från krav om större återbetalningar visar tyvärr att myndigheten saknar resurser att driva stora processer mot branschen. EI uttrycker tillfredsställelse över uppgörelsen eftersom den frigör resurser att fokusera på andra uppgifter. I klartext betyder det att myndigheten inte hade råd att både driva denna process och att samtidigt sköta andra åligganden. Det visar att EI ännu inte är den tillsynsmyndighet som kundsidan behöver. För att EI på rätt sätt ska kunna försvara kundsidans intressen krävs större anslag från regeringen. Branschens ekonomiska muskler är mycket större än tillsynsmyndighetens, vilket i längden kan få allvarliga konsekvenser.

– Den nya lagen om förhandsprövning av elnätstariffer är ett steg i rätt riktning. Den ska träda i kraft den 1 januari 2010, vilket kräver att Energimarkandsinspektionen arbetar effektivt det kommande året. Även av denna anledning vore det önskvärt med en höjning av anslaget, avslutar Jakob Eliasson.

För mer information kontakta:
Jakob Eliasson, energipolitisk expert, 0768-48 13 00
Joacim Olsson, vice förbundsdirektör, mobil 0709-69 19 40