Elen uppemot 4 800 kr dyrare per år i Uppsala län

En genomsnittlig småhusägare i Uppsala län betalar som mest 36 511 kronor om året för sin el. Det är 4 800 kr mer per år än i landets billigaste kommun.

Villaägarna har beräknat den årliga elräkningen för en genomsnittlig småhusägare i landets samtliga kommuner. Mellan den billigaste och den dyraste kommunen skiljer drygt 8 000 kr om året till följd av skillnader i framför allt skattesats och nätavgifter.

– Sverige har blivit ett energipolitiskt lapptäcke med olika elpriser, nätavgifter och skatter beroende på var du bor. Konsumenterna ser ingen logik i detta och politikerna verkar sakna överblick. Det är hög tid att införa en nationell energipolitik som sätter kundernas behov först, säger Joacim Olsson, vice förbundsdirektör på Villaägarnas Riksförbund.

Villaägarnas beräkningar visar att småhusägarens årliga elräkning i genomsnitt uppgår till 35 853 kronor, varav 13 247 kronor (37 procent) är skatter och avgifter. Nätavgiften utgör i snitt 21 procent av den totala elräkningen inklusive moms, och 17 procent exklusive moms.

Exkl. moms, som redovisas separat

Total årlig elräkning Elkostnad    Nätavgift Skatt+elcert+moms Andel skatt+elcert+moms

Knivsta          36 511 kr       16 163 kr       6 744 kr         13 604 kr       37,3%

Tierp              36 511 kr       16 163 kr       6 744 kr         13 604 kr       37,3%

Uppsala         36 511 kr       16 163 kr       6 744 kr         13 604 kr       37,3%

Älvkarleby     36 511 kr       16 163 kr       6 744 kr         13 604 kr       37,3%

Östhammar    36 511 kr       16 163 kr       6 744 kr         13 604 kr       37,3%

Enköping        33 711 kr       16 163 kr       4 504 kr         13 044 kr       38,7%

Håbo             33 711 kr       16 163 kr       4 504 kr         13 044 kr       38,7%

Heby              33 405 kr       16 163 kr       4 259 kr         12 983 kr       38,9%

Läs mer om Villaägarnas förslag till förändrad energipolitik på Villaägarnas webbplats.

Pressbilder finns på Flickr.

Joacim Olsson, vice förbundsdirektör, telefon 070-969 19 40

Jakob Eliasson, energipolitisk expert, telefon 076-848 13 00

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 323 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Jönköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.