Endast 4 procent av småhusägarna känner till sitt arbetsmiljöansvar

Villaägarnas nya undersökning visar att bara 4 procent av småhusägarna  fullt ut begriper sig på det arbetsmiljöansvar som kan följa av att du som konsument anlitar ett byggföretag. Tanken med reglerna på arbetsmiljöområdet är bland annat att undvika ohälsa och olyckor. Frågan är hur meningsfulla dessa regler är när konsumenter inte förstår vilket arbetsmiljöansvar de har.

Villaägarna ställde i en enkät fyra frågor om vem som har arbetsmiljöansvaret vid köksrenovering beroende på hur hantverkarna anlitats. Det var bara 4 procent av de 5 000 svarande småhusägarna som prickade in alla rätt  om vem som har arbetsmiljöansvaret, de olika hantverkarna eller småhusägaren själv. På de enskilda frågorna i enkäten varierade andelen rätt från 23 procent till 80 procent.

När du endast anlitar ett byggbolag, står företaget för arbetsmiljöansvaret, men anlitar du flera hantverkare samtidigt (delad entreprenad), har du som konsument arbetsmiljöansvaret. Arbetsmiljöverket håller just nu på att se över alla sina föreskrifter, men vill fortsätta med att privatpersoner som anlitar flera hantverkare för samma byggprojekt (delad entreprenad) ska vara ansvariga för arbetsmiljön.

- Att bara 4 procent av småhusägare säkert vet som har arbetsmiljöansvaret visar  att reglerna kring arbetsmiljöansvar är för krångliga, säger Villaägarnas chefsjurist Ulf Stenberg.

Nuvarande regler gör det enkelt att sätta dit konsumenter för brister i arbetsmiljön, men de leder knappast till bättre arbetsmiljö. Detta då konsumenterna varken begriper sig på vilket ansvar de har och vad de i så fall ska göra. - Jag tror inte heller att hantverkarna skulle gilla att konsumenter hänger dem över axeln och lägger sig i hur de ska såga, borra eller dra el på ett arbetsmiljösäkert sätt. Det blir bara dålig stämning. Det bästa är därför att byggfirmorna står  för arbetsmiljöansvaret även vid delade entreprenader. De vet ju hur jobben ska göras, inte konsumenterna, säger Ulf Stenberg.

Om Villaägarnas enkät
Villaägarna gick i månadsskiftet maj-juni ut med en enkät om arbetsmiljöansvar. Cirka 5 000 småhusägare besvarade enkäten. De fick svara på vem de tror hade arbetsmiljöansvaret vid en köksrenovering beroende på hur byggbolagen anlitas. Endast 4 procent av de 5 000 svarande småhusägarna prickade in alla rätt om vem som har arbetsmiljöansvaret, de olika hantverkarna eller husägaren själv. På de enskilda frågorna i enkäten varierade andelen rätt från 23 procent till 80 procent.

Svar på frågorna i enkäten om arbetsmiljöansvar
1. Om du anlitar en snickarfirma, en rörmokarfirma och en elektrikerfirma för att renovera köket, har du arbetsmiljöansvaret. Det kallas delad entreprenad.
2. När du anlitar en snickarfirma, som i sin tur anlitar en rörmokarfirma och en elektrikerfirma för att renovera köket, är det en totalentreprenad. Snickarfirman står då för arbetsmiljöansvaret.
3. Om du anlitar en snickarfirma, som i sin tur anlitar en rörmokarfirma för att renovera köket och samtidigt själv anlitar en elektrikerfirma, rör det sig om en delad entreprenad där du har arbetsmiljöansvaret.
4. När du först anlitar snickarfirman och när snickarfirman är klar i köket, anlitar rörmokarfirman, och när rörmokarfirman är klar, anlitar elektrikerfirman, står respektive firma för arbetsmiljöansvaret för sin del.

För mer information, kontakta:
Ulf Stenberg, chefsjurist Villaägarnas Riksförbund, 070-251 20 90

Villaägarnas Riksförbund är en ideell och partipolitiskt obunden konsument- och intresseorganisation för landets husägare. Förbundet har drygt 300 000 medlemshushåll. Villaägarnas vision är att alla ska kunna förverkliga sina husdrömmar. Läs mer på www.villaagarna.se. Följ oss på Facebook och Twitter

Taggar: