Enköping chockhöjer tomträttshyra

Pressmeddelande den 14 juni 2010

Enköping chockhöjer tomträttshyra

Chockhöjda hyror väntar 7 av 10 tomträttshavare i Enköping under de kommande åren. Det framgår av en ny kartläggning från Villaägarnas Riksförbund.

Den som bor med tomträtt hyr marken runt sitt hus av kommunen. Tomträtt infördes i början av 1900-talet för att människor skulle kunna förverkliga drömmen om ett eget hem.

Villaägarna har kartlagt hur landets tomträttskommuner räknar ut sina tomthyror.

– Vår undersökning visar att tomträtten inte längre är en trygg upplåtelseform. Istället verkar det kommunala fokuset vara att maximera avkastningen från den mark som hyrs ut. Detta ser vi tydligt i Enköping där hyran är orimligt hög, säger Lena Södersten, förbundsjurist på Villaägarnas Riksförbund.

Att hyran väntas öka kraftigt har två förklaringar. Dels påverkar kommunernas beräkningsgrunder, dels har marktaxeringsvärdena stigit kraftigt vilket oftast finns med som en central faktor när hyran beräknas. Villaägarna har fått gehör för en lagöversyn av tomträttsinstitutet men uppmanar nu alla tomträttskommuner att i avvaktan på ny lagstiftning se över sina regler och beräkningsgrunder.

– Det handlar om att motverka effekten av galopperande och osäkra marktaxeringsvärden, att öka avdragen för VA-anslutning och för att tomträttshavaren har anlagt en trädgård och att följa ny rättspraxis för hur stor räntesatsen ska vara.
För småhusägare är alternativet till att betala hyra för sin tomträtt att friköpa den. Kostnaderna för detta varierar också kraftigt mellan kommunerna. Enköping har ett bra friköpspris.
Hela undersökningen finns på www.villaagarna.se För mer information kontakta: Lena Södersten, förbundsjurist, 073-582 93 49 Henrik Fahlgren, informatör, 070-600 84 18

Villaägarnas Riksförbund är en intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 321 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Jönköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se.