Fasaddom kommer sända chockvåg genom byggsverige

Enstegstätade fasader är en felaktig konstruktion – det har Högsta Domstolen (HD) slagit fast i sin dom mot Myresjöhus idag.

– Domen lär sända en chockvåg genom byggsverige, då byggbolagen har uppfört någonstans mellan 110 000 och 160 000 bostäder med enstegtätade fasader, säger Ulf Stenberg, chefsjurist på Villaägarna.

Jag anser att det är en stor framgång för konsumenterna och villaägarna som tagit striden med Myresjöhus. Högsta domstolen ger genom domen en glasklar signal till byggbranschen att skärpa sig. Bygger man som Myresjöhus med en undermålig konstruktion, riskerar man också att få problem att skylla ifrån sig i domstolarna.

HD slår fast att väggkonstruktionen med enstegstätade fasader är en felaktig konstruktion på grund av problem med bland annat mögel och röta.

De drabbade husköparna hade kommit överens och avtalat med Myresjöhus om totalentreprenad av inflyttningsklara småhus. I entreprenadhandlingarna står inte något om några funktionskrav på väggarna, vilket innebär att väggkonstruktionen ska vara lämplig för sitt ändamål. Något den senare inte visats sig vara.

Byggbolagen sparade in runt 25 000 kr per hus när de valde att bygga småhus med enstegstätade fasader jämfört med en luftad fasad. Samtidigt kan det kosta en halv miljon kronor att byta ut en fuktskadad enstegstätad fasad, säger Ulf Stenberg.

Nu återstår för Högsta domstolen att pröva frågorna om Myresjöhus skadeståndsskyldighet (om det rör sig om väsentligt fel som har sin grund i bolagets vårdslöshet) och frågan om Myresjöhus ansvar gentemot andrahandsköpare.

Oavsett vad Högsta domstolen kommer fram till vad gäller skadeståndsansvaret, lär byggbranschen bli tvungen att tänka sig för innan de sätter någon ny tveksam byggmetod på marknaden. Risken är att det annars kan stå byggbolagen dyrt, säger Ulf Stenberg.

Villaägarna har länge arbetat för att få byggbolagen att ta ansvar och rätta till de problem som enskilda husägare drabbats av i form av fukt och mögel.

Det här är en enstegstätad fasad

Enstegstätade fasader är en väggkonstruktion med puts på bakomliggande träregelvägg med fuktkänsliga väggmaterial. Det saknas luftspalt, som kan leda bort regn och fukt, vilket gör fasaderna mycket känsliga för fukt, om fogar inte håller tätt eller sprickor uppstår i putsen. Tusentals hus har redan drabbats  av skador och många fler kommer sannolikt att få stora problem i framtiden.

Ulf Stenberg, chefsjurist, telefon 070-251 20 90
Julia Kronnäs, pressekreterare, 072-222 04 56

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 295 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.