Fastighetsskatten ökar allra mest i Sigtuna 2012

Taxeringsvärdena stiger vid 2012 års taxering – med höjd kommunal fastighetsskatt som följd. I Sigtuna höjs skatten i snitt med 924 kr per år för dem som har ett taxeringsvärde under 910 000 kr. Allra störst enskild ökning av skatten i landet får en småhusägare i Härjedalen – 4 650 kr per år.

Sedan fastighetsskatten reformerades påverkar taxeringsvärdet nivån på fastighetsskatten för cirka hälften av landets småhusägare. Även tomträttshavare och ägare av obebyggda tomter får ökade kostnader när taxeringsvärdena stiger.

– Taxeringssystemet, som bestämmer nivån på fastighetskatten, har en rad brister. Därför har regeringen tillsatt en utredning som ska presentera förslag på hur det ska kunna avvecklas. I avvaktan på utredningens slutsatser bör taxeringsvärdena frysas på 2009 års nivå, säger Joacim Olsson, vice förbundsdirektör på Villaägarnas Riksförbund.

Framöver bör fastighetsskatten räknas upp lika mycket som inflationen. Idag räknas skatten för dem som har taxeringsvärden över 910 000 kronor istället upp i takt med inkomstbasbeloppet, som är ett mått på inkomstläget i ekonomin.

– Det är problematiskt för alla de pensionärer som får en ökad fastighetsskatt i förhållande till sin inkomst, säger Joacim Olsson.

Högst enskild höjning av fastighetsskatten i Sverige:

Härjedalen         4 650 kr
Pajala         4 598 kr
Höör         4 530 kr
Askersund         4 268 kr
Haparanda         4 080 kr
Gagnef         4 073 kr
Skellefteå         4 020 kr
Sundsvall         3 968 kr
Örnsköldsvik         3 968 kr
Umeå         3 840 kr

Genomsnittlig höjning av fastighetsskatten i Sverige för dem som har taxeringsvärde under 910 tkr:

Sigtuna            924 kr
Partille            918 kr
Habo            896 kr
Mönsterås            858 kr
Mörbylånga            836 kr
Storuman            832 kr
Borlänge            809 kr
Västervik            786 kr
Härjedalen            782 kr
Upplands Väsby            782 kr

Sveriges samtliga kommuner finns på www.villaagarna.se. Pressbilder finns på Flickr.

Joacim Olsson, vice förbundsdirektör, telefon 070-969 19 40
Daniel Liljeberg, chefekonom, telefon 070-915 44 99

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 323 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Jönköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.

Taggar: