Fastighetsskatten ökar snabbare än väntat

Statens intäkter från den kommunala fastighetsskatten ökar mer än beräknat. Totalt får landets småhusägare betala 200 miljoner kronor mer än vad som var regeringens prognos för ett år sedan, enligt regeringens budgetproposition för 2012.

- Detta visar att taxeringssystemet, som ligger till grund för fastighetsskatten, är oförutsägbart och godtyckligt. Om inte ens regeringen lyckas göra rättvisande prognoser, hur ska då enskilda småhusägare kunna planera sina boendekostnader? säger Joacim Olsson, vice förbundsdirektör på Villaägarnas Riksförbund.

Sedan fastighetsskatten reformerades påverkar taxeringsvärdet nivån på fastighetsskatten för cirka hälften av landets småhusägare. Även tomträttshavare och ägare av obebyggda tomter får ökade kostnader när taxeringsvärdena stiger.

- Mot bakgrund av taxeringssystemets brister har regeringen tillsatt en utredning som ska presentera förslag på hur det ska kunna avvecklas. I avvaktan på utredningen bör taxeringsvärdena frysas på 2009 års nivå, säger Joacim Olsson.

Ändrade regler för andrahandsuthyrning positivt

Villaägarna välkomnar att schablonavdraget för uthyrning av privatbostad i andra hand höjs från 18 000 kronor till 21 000 kronor i årets budgetproposition – som ett första steg.

Avdragsbeloppet alltjämt är för lågt och regler motsvarande de i Norge bör införas också i Sverige. I Norge är hyresintäkter från upp till halva bostadsytan skattefria och till skillnad från i Sverige kan en husägare och en hyresgäst själva bestämma hyran utan inblandning från hyressättningssystemet. Villaägarna bedömer också att det besittingsskydd som hyresgäster får i nuvarande lagstiftning är för starkt och avskräcker många från att hyra ut delar av huset.

- Om vi införde ”norska” regler för uthyrning av delar av bostad skulle det skapa ett stort antal nya bostadstillfällen på universitetsorter och orter dit unga flyttar till sitt första jobb. Men det skulle inte bara underlätta för unga på bostadsmarknaden utan också göra villahushållens boendeekonomi något mer robust, säger Joacim Olsson.

Pressbilder finns på Flickr.

Joacim Olsson, vice förbundsdirektör, telefon 070-969 19 40
Daniel Liljeberg, chefekonom, telefon 070-915 44 99

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 323 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Jönköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.

Taggar: