Fel elavtal kostar hushåll upp till 10 500 kronor extra

Den elkund som glömt förnya sitt elavtal kan placeras på ett så kallat anvisningsavtal eller "tillsvidarepris". Priserna i dessa avtal är cirka 50 procent dyrare än ett vanligt rörligt pris, visar en undersökning från Villaägarnas Riksförbund. Sammanlagt har elhandlarna tjänat 1,3 miljarder kronor hittills i år på tillsvidarepriser, enligt SVT Rapport.

- Elbolagen gör vad man kan för att tjäna pengar på kunder som inte lusläser sin elräkning varje månad. Det är inte så man skapar förtroende, säger Jakob Eliasson, energipolitisk expert på Villaägarnas Riksförbund.

Enligt Villaägarnas undersökning från tidigare i år kostar det 5 500 kr mer för en villa med en genomsnittsförbrukning på 12 600 kWh per år att ha tillsvidareavtal. En villa som förbrukar 25 000 kWh får en merkostnad på 10 500 kr per år. Merkostnaden varierar beroende på elområde och elhandlare enligt Villaägarnas undersökning.

Villaägarna kräver att tillsvidarepriserna konkurrensutsätts genom att elhandlarna får lämna anbud på nätföretagens stock av passiva kunder.

Både Riksdag och regering har tidigare deklarerat att tillsvidarepriserna bör avskaffas men ingenting har skett än så länge.

- Regeringen måste prioritera den här frågan så att den kan få en snabb lösning. Det här handlar om 1,3 miljarder kronor som skulle kunna användas till något produktivt, säger Jakob Eliasson.

Läs rapporten Tillsvidarepriser för el - en dyr avtalsform

Jakob Eliassson, samhällspolitisk chef, telefon 076-848 13 00
Henrik Fahlgren, presskontakt, telefon 070-600 84 18

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 313 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.