Fortum bryter bindande avtal om fjärrvärme

Fortum Värme bryter ett ingånget avtal om att leverera fjärrvärme i Hässelby, norr om Stockholm. Som följd drabbas småhusägare i området av ökade kostnader. Villaägarnas Riksförbund uppmanar husägare att inte skriva under Fortums förlikningsavtal.

Fortum Värme har meddelat att bolaget - trots bindande avtal - inte vill fullfölja leveranserna av fjärrvärme i Hässelby. Bolaget erbjuder småhusägare 20 000 kr i kompensation.

– Den skada som bolaget har orsakat är emellertid betydligt större. Det rör sig bl.a. om ökade uppvärmningskostnader under den tid som Fortum dröjt med att meddela att bolaget inte kommer att fullfölja avtalen, att det inte längre finns möjlighet att installera bredband via fiber samtidigt med fjärrvärmen samt lägre marknadsvärde för husen, säger Ulf Stenberg, chefsjurist på Villaägarnas Riksförbund.

Fortum har först meddelat att man kommer att be småhusägare att skriva på att man tagit del av uppsägningen av fjärrvärmeavtal och information från Fortum om uppsägningen.

När väl papperen kommer ut från Fortum har det istället visat sig att Fortum försöker få husägare att skriva på ett förlikningsavtal, som innebär att man definitivt och slutligt skriver bort alla sina möjligheter att kräva skadestånd.

– Fortums agerande är ett affärsetiskt lågvattenmärke. Det är upprörande att ett så stort och välkänt bolag är berett att förstöra sitt rykte enkom för att så billigt som möjligt slippa undan sitt ansvar gentemot sina fjärrvärmekunder, säger Ulf Stenberg.

Villaägarnas Riksförbund uppmanar husägarna att inte skriva på förlikningsavtalet med Fortum och istället invänta resultatet av de förhandlingar som kommer att föras med bolaget.

Fortum Värme försöker på motsvarande sätt hoppa av ingångna avtal om fjärrleverans i andra områden Storstockholm. Villaägarnas Riksförbund uppmanar drabbade medlemmar i dessa områden att ta kontakt med Villaägarnas Riksförbund Region ABC.

För mer information kontakta:
Ulf Stenberg, chefsjurist, 070-251 20 90
Janett Broms, regionchef, 070-384 81 83