Hälften av mäklarna ”gömmer” kundernas bostadsannonser

Över hälften av mäklarna vill inte att deras kunders bostadsannonser ska vara sökbara via sökmotorer som Google. Detta försämrar småhusmarknaden och gynnar varken köpare eller säljare. Det visar en undersökning från Villaägarnas Riksförbund.

Omkring 70 procent av bostadsspekulanterna hittar sin nya bostad på nätet. Trots det dominerar tidningsannonsering och marknadsföring i egna kanaler bland mäklare.

Genom att öppna upp sin webbplats för sökmotorer kan mäklare kostnadsfritt öka exponeringen av sina kunders bostadsannonser och nå fler potentiella köpare.

Villaägarnas Riksförbund har undersökt intresset för detta bland mäklare. Över hälften svarar att de är negativa till möjligheten att göra sina kunders bostadsannonser sökbara för Google.

- Mäklarna verkar inte för konsumentens bästa, utan sätter sina egna intressen främst i sin strävan att kontrollera all tillgänglig information. Om köparna i första hand hittar sin nya bostad på nätet så är det också där man ska koncentrera sina resurser, säger Joacim Olsson, vice förbundsdirektör på Villaägarnas Riksförbund.

Det senaste året har också ett antal nya tjänster lanserats som konkurrerar med mäklarnas egna kanaler och som gör det möjligt för köpare att hitta bostadsannonser på nätet. Närmare hälften av mäklarna är negativa till sådana webbtjänster.

- En bostadsannons uppfyller sitt syfte först när den visas för potentiella köpare. Där har sökmotorer och konkurrerande webbtjänster som exempelvis Booli.se en viktig att uppgift att fylla. Vi rekommenderar våra medlemmar att bara anlita mäklare som är öppna för detta för att nå bästa resultat vid en affär, säger Joacim Olsson.

Undersökningen omfattar 42 mäklare och resultatet baseras på frågorna ”Är du för eller emot att generella söktjänster som t ex Google indexerar och länkar till bostadsannonser på er sajt?” samt ”Är du för eller emot att bostadsrelaterade söktjänster som t ex Booli indexerar och länkar till bostadsannonser på er sajt?”

För mer information kontakta:
Joacim Olsson, vice förbundsdirektör, mobil 0709-69 19 40
Henrik Fahlgren, pressassistent, telefon 070-600 84 18

Villaägarnas Riksförbund är en intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 309 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Sollentuna. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Jönköping, Göteborg
och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se