Här finns landets högsta och lägsta elnätsavgifter

Det skiljer 4 000 kr per år mellan Sveriges dyraste och billigaste elnätsavgift. Dyrast är Blåsjön nät i Strömsunds kommun där avgiften för ett vanligt småhus (20 000 kWh, 20 Amper) ligger på hela 8 962 kr per år. Lägst är den i Lindköpings kommun med 3 686 kr per år, visar en rapport från Villaägarna.

Elnätsföretagen agerar på en monopolmarknad, som kund har du bara en nätleverantör att välja på till ditt hus. Villaägarnas rapport visar att prisskillnaderna i landet är stora.

De stora prisskillnaderna mellan nätbolagen kan bara delvis förklaras med nätens täthet. Glesa nät är dyrare än täta, men även mellan jämförbara nät är prisskillnaderna stora. Det är också väl känt att nätbolagens avkastningskrav påverkar priserna mot kund. Ett företag som siktar på högre vinst, måste naturligtvis hålla högre priser, säger Jakob Eliasson, energipolitisk expert på Villaägarnas Riksförbund.

Energimarknadsinspektionen bestämmer den maximalt tillåtna intäktsnivån för nätbolag. Ett vinstmaximerande företag siktar på att utnyttja hela detta utrymme, medan ett kommunalt bolag kan tänkas ta större hänsyn till nätkundernas intresse av låga avgifter, eftersom man tar hänsyn till vilka effekter det får på lokalt näringsliv, konsumtion och sparande.

I den prismodell som används för att bestämma hur stora intäkter nätbolagen får ha, antas näten vara tämligen nya, trots att de i verkligheten är flera decennier gamla. Det höjer priserna mot slutkunderna.

Villaägarna arbetar för att Energimarknadsinspektionens prismodell ska göras om. En mer exakt modell skulle ge rimligare priser, säger Jakob Eliasson.

Hela listan - nätavgifter per kommun och nätbolag.

Rapporten utgår från senast tillgängliga data från Energimarknadsinspektionen (1 jan 2012), förändringar kan ha skett sedan dess.

Jakob Eliasson, energipolitisk expert, telefon 0768-48 13 00
Henrik Fahlgren, pressansvarig, telefon 070-600 84 18

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 313 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.