Helena Thybell ska inleda Villaägarnas förändringsresa

Villaägarnas Riksförbund ska bli en starkare aktör på marknaden och få fler medlemmar. Arbetet ska inledas av Helena Thybell som från och med idag är interim förbundsdirektör. ”Jag vill bli en katalysator för en organisation som har en väldigt viktig roll att spela” säger Thybell.

Den 11 januari meddelade Villaägarnas förbundsstyrelse att organisationen tar en ny offensiv riktning. Syftet är att stärka sin position på marknaden, öka antalet medlemmar och bli en ännu kraftfullare röst för Sveriges småhusägare. Den tidigare förbundsdirektören Kenneth Kanckos fick lämna Villaägarna. En ny och permanent förbundsdirektör beräknas vara på plats tredje kvartalet 2024. I övergången ska Helena Thybell leda arbetet framåt som interim förbundsdirektör.

Vill utveckla Villaägarna

- Jag kommer in som en kraft utifrån och är väldigt nyfiken på Villaägarna som har det viktiga uppdraget att påverka husägares villkor till det bättre, säger hon och fortsätter:

- Jag drivs av att göra skillnad och påverka i angelägna frågor. Alla mina tidigare roller har handlat om just utveckling och hur en organisation blir mer relevant för att kunna göra större nytta. Så det är en spännande organisation att få springa in i.

Thybell är en van ledare

Helena Thybell har stor vana av att leda stiftelser och medlemsbaserade organisationer. Senast var hon Generalsekreterare för Rädda Barnen i Sverige. Andra tidigare uppdrag har varit HR-chef på H&M gruppen, vd för H&M Foundation och vd för Svenska Postkodstiftelsen.

- Villaägarna har en helande funktion att fylla. Småhusägare är idag pressade av en skenande inflation, löner som inte hängt med, dyra elpriser och höga boräntor. Husägare bär tyngden av allt det.

- Villaägarna med sina medlemmar och framtida medlemmar har styrkan som krävs för att faktiskt göra skillnad, en gemensam röst så att du som litet hushåll inte behöver ropa själv.

Villaägarnas förbundsordförande Cecilia Reuter delar bilden och konstaterar att Helena Thybell har just de egenskaper som behövs för att föra organisationen framåt under den tid det tar att rekrytera en permanent förbundsdirektör.

- Samhället är i snabb förändring vilket frestar på våra medlemmars möjlighet att fortsätta bo i sina hus. Nu behövs ett ledarskap som kan navigera både klokt och kraftfullt, säger Reuter och fortsätter:

- Helena Thybell är helt rätt person att inleda den operativa satsning som vi gör för att öka medlemsnyttan och stärka Villaägarnas position på marknaden.

För intervjufrågningar

Anna Lindelöf, kommunikationschef Villaägarnas Riksförbund, 079-066 54 11

Om Villaägarnas Riksförbund

Villaägarna är en politiskt obunden intresseorganisation som arbetar för att alla ska kunna förverkliga sina husdrömmar. Genom politisk påverkan, kostnadsfri expertrådgivning och kraftfulla medlemsrabatter har vi i över 70 år skapat nytta för våra medlemmar. Villaägarna samlar idag 230 000 hushåll och 150 lokalföreningar över hela Sverige.