Höga elpriser är resultat av politiska beslut

De extremt höga elpriser som nu drabbar villaägare runt om i landet är till stor del orsakade av politiska beslut. Det är dags att se över samägandet av kärnkraft och samtidigt reducera skatten på elkonsumtion. Det föreslår Villaägarnas Riksförbund.

Sanslöst höga elpriser i december och januari är framför allt orsakade av att kraftproducenterna misslyckats med att hålla en stor del av kraftproduktionen i drift under den kallaste tiden på året. - Bättre planering av utbudet av kraftproduktion och regleringar som hindrar samägande av vatten- och kärnkraft kan bidra till att motverka liknande pristoppar i framtiden, säger Jakob Eliasson, energipolitisk expert på Villaägarnas Riksförbund. Men höga elpriser är även ett resultat av höga skatter på elkonsumtion och systemet för utsläppsrättshandel. - Energiskatterna motiverades länge med miljöargument; höga kostnader skulle motverka konsumtion och därmed utsläpp av växthusgaser. Men sedan det europeiska systemet med utsläppsrätter infördes är det detta system som reglerar hur stora utsläpp av CO2 som får förekomma. Skatten på elkonsumtion är numera därför endast ett sätt att få intäkter till staten, konstaterar Jakob Eliasson. Villaägarnas förslag innebär att skatten på konsumtion av el reduceras med 10 öre/kWh, vilket för ett vanligt villahushåll kan innebära en besparing på ca 2 000 kronor per år. Om staten vill kompensera för inkomstbortfallet bör kraftproducenterna beskattas, exempelvis enligt en norsk modell som inte påverkar förutsättningarna att investera i förnybar kraft. - Införandet av utsläppsrätter har påverkat priset på all el – inte bara den smutsiga kolkraften. Därmed har kraftproducenternas vinster för vattenkraft och kärnkraft helt oförtjänt ökat med miljardtals kronor, intäkter som belastar hushållens plånböcker så länge politiska beslut inte ser till att konsumenterna kompenseras, konstaterar Jakob Eliasson. För mer information om hur elmarknaden fungerar och hur en skatteväxling kan genomföras, se Villaägarnas rapport Skatteväxling för sänkt elpris på www.villaagarna.se För mer information kontakta: Jakob Eliasson, energipolitisk expert, 076-848 13 00 Joacim Olsson, vice förbundsdirektör, 070-969 19 40