Höjd tröskel för barnfamilj med småhusdröm

Trots högre disponibel inkomst och lägre fastighetsskatt blev det svårare för barnfamiljer att köpa hus 2008 jämfört med året innan. Högre priser i kombination med de nya uppskovsreglerna som begränsar och beskattar tidigare vinster är viktiga orsaker.

För femte året i rad har Villaägarnas Riksförbund undersökt möjligheten för två vanliga familjetyper, "tjänstemannafamiljen" och "LO-familjen", att skaffa eget hus. Högre huspriser och stigande räntor försvårade för familjerna under 2008. Flera banker höjde också kravet på kontantinsats.

– I många kommuner skulle det behövas betydligt högre kontantinsats än 15 procent för att familjernas ekonomi skulle klara av ett husköp. Men för att kunna betala så höga insatser krävs normalt att man kan föra över vinsten från en tidigare bostad i den nya. Detta har försvårats kraftigt genom de nya uppskovsreglerna som både begränsar och beskattar uppskoven, säger Elisabeth Österman, vice förbundsdirektör på Villaägarnas Riksförbund.

För att kunna klara av ett husköp behöver familjerna ha tillräckliga marginaler i sin ekonomi. De antas behöva minst 4 000 kr per månad till övriga utgifter.

För tjänstemannafamiljen är marginalerna för små för ett husköp i 32 kommuner och för LO-familjen i samtliga Sveriges kommuner.

Sedan studien gjordes har räntorna sjunkit vilket förbättrar situationen. Men även vid dagens räntenivå skulle marginalen vara för liten i samtliga kommuner för LO-familjen och i 10 kommuner för tjänstemannafamiljen.

Kommuner där familjerna har mest och minst kvar att leva på (kronor per månad):

Tjänstemannafamilj LO familj
Mest kvar Mest kvar
Överkalix 11 835 Överkalix 3 757
Övertorneå 11 582 Övertorneå 3 348
Jokkmokk 11 506 Jokkmokk 3 324
Arvidsjaur 11 418 Hultsfred 3 307
Ydre 11 383 Ljusnarsberg 3 282
Minst kvar Minst kvar
Danderyd -8 992 Danderyd -17 469
Lidingö -7 923 Lidingö -16 155
Solna -5 305 Solna -13 793