Husägare i Göteborg måste snöröja gångbanor tio meter från tomten

Husägare i Göteborgs stad är skyldiga att skotta gångbanor – upp till tio meter från tomtgränsen - något som få känner till. Den som inte sköter detta kan tvingas betala böter, eller skadestånd om någon halkar och slår sig på den oskottade gångvägen.

Ansvaret för snöröjning varierar i landets kommuner. I en undersökning som Villaägarna genomförde 2010 visade det sig att villaägare i 6 av 10 kommuner själva ansvarar för snöröjningen och halkbekämpningen av gångbanorna utmed husens tomtgränser. Göteborgs stad är en av dessa kommuner.

Även i de fall som det finns en gräsmatta eller plantering utanför tomten har husägare i Göteborg en skyldighet att snöröja gångvägar. Skyldigheten gäller gångbanor upp till tio meter från den egna tomten.

Olycksrisken minskar när man är ute och går i kvarteret, om hela trottoarerna är snöröjda och man inte behöver ge sig ut i vägbanan bland bilarna. Men tyvärr kan det vara svårt för alla fastighetsägare att röja trottoaren till följd av ålder, sjukdom, semester eller arbete.

- Vi tror att många villaägare tycker det skulle vara värt att betala några extra hundralappar per år för att få kommunen att överta ansvaret. Då slipper husägaren både skotta trottoaren och kommer från skadeståndsansvar om någon på grund av bristfällig snöröjning halkar och skadar sig, säger Terese Wallinder, chef för Villaägarnas medlemsrådgivning.

Husägare som inte fullgör sin skyldighet att snöröja kan tvingas betala böter. Skulle någon komma till skada på grund av bristande snöröjning kan husägaren även tvingas betala skadestånd.

För att försäkra dig om vad som gäller för just ditt område, kontakta din kommun, eller besök kommunens hemsida för att höra vad som gäller.

Terese Wallinder, chef för Villaägarnas medlemsrådgivning, telefon 070-937 01 19
Julia Kronnäs, pressekreterare, telefon 072-222 04 56

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 295 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.