Jakten på det mest vansinniga taxeringsvärdet startar!

Villaägarna inleder nu jakten på det mest vansinniga taxeringsvärdet. En tävling för alla småhusägare som fått ett taxeringsbesked som inte kan stämma överens med verkligheten. Följ jakten på www.taxeringsvansinne.se.

Taxeringsvärdet ska i princip motsvara 75 procent av fastighetens marknadsvärde. Men så är sällan fallet. Skatteverkets massvärdering av fastigheter ger mycket stora avvikelser för enskilda fastigheter.

– Årets taxeringsvärden slår fel med i genomsnitt en kvarts miljon kronor för varje småhus i landet. Vi vill vända detta vansinne till något positivt genom att dela ut pris till den som fått det mest orimliga taxeringsvärdet, säger Elisabeth Österman, vice förbundsdirektör på Villaägarnas Riksförbund.

Villaägarnas Riksförbund söker de mest vansinniga taxeringsvärdena, inte de högsta. Förbundet får dagligen vittnesmål om den bristande träffsäkerheten i taxeringssystemet. Några exempel:

”Taxeringsvärdet på tomten har stigit med 300 procent på ett år”

”Jag köpte huset förra året för 750 000 kronor och fick ett taxeringsvärde på över en miljon kronor”

”Mäklare har försökt sälja fastigheten för 95 000 kronor, taxeringsvärdet blev över 200 000 kronor.”

– Fastighetsskattereformen behöver förbättras. Frys taxeringsvärdena på 2006 års nivå och utred sedan hur taxeringssystemet kan skrotas för gott. Det spelar ingen roll om taxeringsvärdet är högt eller lågt. Värden som inte går att fastställa korrekt ska inte heller användas som underlag för beskattning i ett rättsamhälle, säger Elisabeth Österman.

Läs mer på www.taxeringsvansinne.se.

För mer information kontakta:
Elisabeth Österman, vice förbundsdirektör, 070-937 01 19
Henrik Fahlgren, pressassistent, 070-600 84 18