”Kommunal markbrist en flaskhals i byggandet”

Bristen på byggbar mark leder till rekordlågt byggande, vilket höjer bostadspriserna och därmed hushållens skuldsättning. För att öka utbudet på mark bör därför staten tvinga fram detaljplaner från kommunerna. Genom att ställa hårdare krav på särskilt tillväxtkommuner kan det skapas förutsättningar att mer än fördubbla nybyggandet av småhus, visar en ny rapport från Villaägarna.

I en artikel på SvD Brännpunkt skriver Jakob Eliasson, samhällspolitisk chef och Daniel Liljeberg, chefekonom, att makten över bostadsplaneringen är alltför koncentrerad till den kommunala nivån. Det låga byggandet visar att kommunerna inte hanterat ansvaret väl.

- Det byggs idag lika lite som under 90-talskrisen, trots att efterfrågan är mycket hög. Det höjer bostadspriserna och gör det svårare för särskilt unga att få fäste på bostadsmarknaden, säger Jakob Eliasson.

I rapporten ”Utan mark – inga bostäder” föreslår Villaägarna en lagstiftning som kräver färdiga detaljplaner motsvarande 5 procent av respektive kommuns nuvarande bostadsbestånd. Till detta kopplas ett omsättningskrav på tomter, för att garantera skäliga priser i det fall kommunerna måste sälja mark för att möta kraven.

- Bristen på byggbar mark är en av förklaringarna till det låga byggandet. Att kommunalpolitiska drivkrafter tillåts styra över ett nationellt intresse av fler bostäder är inte rimligt. Genom att ställa högre krav på tillväxtkommuner kan det skapas förutsättningar att mer än fördubbla småhusbyggandet, säger Jakob Eliasson.

Läs rapporten Utan mark - inga bostäder på Villaägarnas webbplats.

Jakob Eliasson, energipolitisk expert, telefon 0768-48 13 00
Daniel Liljeberg, chefekonom, telefon 070-915 44 99

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 313 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.