Kraftigt höjda elnätsavgifter som följd av EI:s besked

Energimarknadsinspektionen vill ge elnätsbolagen möjlighet att öka vinstmarginalerna med cirka 600 miljoner kronor mer än väntat. Därmed kan kraftigt höjda elnätsavgifter bli verklighet på många håll i landet. Nu kräver Villaägarna att energiministern agerar.

Elnäten är ett naturligt monopol, vilket innebär att det på varje plats i landet bara finns ett elnätsföretag. Kunder som är missnöjda med pris eller kvalitet kan därför inte byta nätleverantör.

För att skydda kunderna och garantera ett rimligt pris, anger Energimarknadsinspektionen vilka vinstnivåer som elnätsföretagen maximalt får ta ut – den så kallade kalkylräntan. På senvåren angav myndigheten kalkylräntan till 4,9 procent. I fredags ändrades siffran till 5,2 procent.

Villaägarna har låtit konsultföretaget Sweco räkna på möjliga konsekvenser av detta.

- Beslutet ger branschen möjlighet att höja sina intäkter med cirka 400-600 miljoner kronor. Detta trots att priserna för elnät redan stigit kraftigt under flera år, säger Jakob Eliasson, energipolitisk expert på Villaägarnas Riksförbund.

Villaägarna är också kritiska till den värderingsmetod av elnäten som myndigheten använder sig av. Det slutgiltiga beslutet om varje enskilt företags intäktsram kommer i slutet av oktober.

- Nu måste den nyligen utsedda energiministern Anna-Karin Hatt förvissa sig om att Energimarknadsinspektionens värdering av elnäten blir rimlig så att den höjda kalkylräntan inte leder till kraftiga och omotiverade prishöjningar, säger Joacim Olsson, vice förbundsdirektör på Villaägarnas Riksförbund.

Läs mer om Villaägarnas förslag till förändrad energipolitik på www.villaagarna.se. Pressbilder finns på Flickr.

Jakob Eliasson,energipolitisk expert, telefon 0768-48 13 00
Joacim Olsson, vice förbundsdirektör, 070-969 19 40

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 323 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Jönköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.