Lagen om grupptalan på väg att avskaffas

Justitiedepartementet föreslår i en utredning ett stopp för grupptalan i Sverige. Kraven på konsumenterna ställs så högt att det blir nästan omöjligt för många att driva en grupptalan. Förslaget bör omgående förkastas, anser Villaägarnas Riksförbund.

Vid en grupptalan för en person, organisation eller myndighet en större grupp personers talan. Utslaget i rättgången påverkar inte bara den som för talan utan alla som är medlemmar i gruppen.

De hårdare kraven i lagen om grupprättegång innebär bl.a. följande:

• Konsumenterna måste bevisa att grupprättegången kan handläggas på ett effektivt och ändamålsenligt sätt.

• Om alltför många konsumenter är drabbade, anses detta försvåra en effektiv handläggning och vara ett skäl att avvisa grupptalan.

• Stämningsansökan ska innehålla en extremt detaljerad beskrivning av alla individer i gruppen och även av alla som potentiellt skulle kunna ansluta sig till gruppen.

• Den som väcker talan ska normalt tvingas administrera underrättelser, registreringar och anmälningar om deltagande från gruppmedlemmar, trots att domstolarna har både resurser och kunnande för att hantera detta.

– De nya kraven innebär att ju fler konsumenter som drabbas av ett oseriöst företag, desto större möjligheter att undgå grupptalan. Det ger helt fel signaler. Förslaget i utredningen hör inte hemma i ett modernt rättssamhälle eller i en seriös konsumentpolitik, säger Villaägarnas Riksförbunds chefsjurist Ulf Stenberg.

För mer information kontakta:
Ulf Stenberg, chefsjurist, Villaägarnas Riksförbund, telefon 070-251 20 90
Joacim Olsson, vice förbundsdirektör, Villaägarnas Riksförbund, telefon 070-969 19 40