Lagrådet sågar regeringens nya gatukostnadsregler

Regeringen får svidande kritik av lagrådet för sitt förslag till ändrade gatukostnadsregler. Lagrådet anser att effekterna av regeringens förslag för enskilda fastighetsägare inte går att bedöma.

Systemet med gatukostnader innebär idag att kommuner kan ta betalt för nya eller upprustade gator av enskilda fastighetsägare. Avgifterna ligger i storleksordningen ett par hundratusen kronor upp till en miljon.

Lagrådet har granskat regeringens förslag om att ersätta dagens regler med en kommunal taxa för gatuavgifter. I taxan skulle alla viktiga delar regleras, dvs vilka kostnader som ska ingå i gatuavgiften,  hur avgiften ska fördelas mellan olika kategorier av fastighetsägare och i vilka områden avgiften ska tas ut.

- Kritiken från Lagrådet är den samma som Villaägarna framfört: att låta alla viktiga frågor regleras inom en taxa som ska utformas när lagen trätt i kraft vore att köpa grisen i säcken. Det går inte att bedöma hur reglerna kommer att tillämpas och vilka effekter de får för de boende. Dessutom avskaffas kommunens skyldighet att föra en dialog med berörda fastighetsägare för att få ta ut gatukostnader, säger Lena Södersten, förbundsjurist på Villaägarna, som suttit med som expert i den statliga utredning som föregick regeringens förslag.

Lagrådet skriver i sin kritik att förslaget om en kommunal taxa är knapphändigt utformat både vad gäller förutsättningar för avgift, vilka kostnader som ska räknas med och hur stor avgift som ska kunna utgå i olika fall.

Lagrådet anser därför att det är osäkert hur det nya systemet kommer att slå för enskilda fastighetsägare, både vad gäller vilka fastigheter som kan påföras gatuavgift och hur det ska säkerställas att kostnaderna ska fördelas på ett skäligt och rättvist sätt. Dessutom föreslås den enskilde inte kunna överklaga tillämpningen av taxan i enskilda fall.

Förslaget kan inte läggas till grund för lagstiftning utan ytterligare beredning och komplettering, anser Lagrådet.

- Släng förslaget om en gatukostnadstaxa i papperskorgen. Arbeta istället in de delar av lagförslaget som ökar tryggheten för bebyggda fastigheter i dagens regler, säger Lena Södersten.

37 av landets 290 kommuner tar idag ut gatukostnader. Villaägarna anser att infrastruktur nyttjas av alla, och därför bör betalas över skattsedeln.

Läs lagrådets yttrande här (pdf).

Lena Södersten, förbundsjurist, telefon 073-582 93 49
Henrik Fahlgren, pressansvarig, telefon 070-600 84 18

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 313 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.