LKAB måste höja ersättningen vid husutköp - öppet brev angående Fredrik Reinfeldts uttalande

Ett företag som bryter malm på ett sätt som påverkar en hel stad ska också bära kostnaderna för detta. Det sade statsminister Fredrik Reinfeldt nyligen i en intervju. I ett öppet brev frågar Villaägarnas Riksförbund om LKAB nu kommer att förbättra ersättningen när hus i Malmberget köps in.

Statsminister Fredrik Reinfeldt har i en intervju med Sveriges Radio sagt att det företag som vill bryta malm där folk bor, också bör bära kostnaderna för detta. Det betyder skälig ersättning när folk tvingas flytta, något LKAB inte betalat hittills.

Villaägarnas Riksförbund frågar därför i ett öppet brev till LKAB, om företaget kommer att förbättra ersättningarna till villaägare vid utköp i enlighet med statsministerns uttalande.

– Ett statligt bolag, som verkar i en bruksort, måste göra det i samverkan med de boende. Villaägarnas Riksförbund kommer att begära att regeringen förändrar ägardirektiven till LKAB, om Fredrik Reinfeldts uttalande inte leder till en generösare inställning från LKAB:s sida, säger Ulf Stenberg, chefsjurist på Villaägarnas Riksförbund.

LKAB försöker flytta vissa hus i Malmberget, vilket är positivt, när det lyckas. Andra hus har bolaget köpt in till priser som är en fjärdedel till hälften så höga jämfört med intilliggande Gällivare, som inte är stört av gruvbrytningen. De låga priserna på husen i Malmberget har LKAB självt skapat genom sina miljöstörningar.

Vid utköp av villaägare bör LKAB tillämpa den s.k. influensregeln i expropriationslagen. Om företagets verksamhet har påverkat priserna negativt, så ska den som blir utlöst få kompensation för detta.

– Hittills har LKAB dragit ekonomisk nytta av den negativa miljöpåverkan som bolaget självt har åstadkommit och löst ut husen billigare. Den ersättning som LKAB betalar ut för husen i Malmberget, räcker inte för att köpa ett motsvarande hus i Gällivare. Följden blir därmed en folkfördrivning, säger Villy Hansen, regionchef på Villaägarnas Riksförbund.

För mer information kontakta:
Ulf Stenberg, chefsjurist, Villaägarnas Riksförbund, telefon 070-251 20 90
Villy Hansen, regionchef, Villaägarnas Riksförbund, telefon 070-530 90 19