LKAB-skandal kan kosta Gällivare kommun 300 miljoner kronor - Kammarrätten meddelar prövningstillstånd

Gällivare kommun har tecknat ett samverkansavtal med LKAB som bl.a. berör de 1 000-tals boende som drabbas av gruvbrytningen i Malmberget. Nu ifrågasätts avtalet genom prövningstillståndet. Avtalet innebär att kommunal mark säljs till LKAB, men att kommunen avstår från mineralersättning på mångmiljonbelopp.

- Rivningen av Malmberget kan dra ut på tiden i upp till 20 år enligt avtalet och östra Malmberget blir kvar längs med kanten på gruvan, trots att många boende p.g.a. nattliga sprängningar, buller, damning, sättningar och rasrisk inte står ut idag. Tragiskt nog är en delförklaring till det överklagade avtalet att regeringen förefaller vara ointresserad av hur LKAB agerar i Malmberget och samma sak skiner igenom i regeringens igår presenterade mineralstrategi, säger Villaägarnas Riksförbunds chefsjurist Ulf Stenberg.

Enligt minerallagen ska mineralersättning utgå till fastighetsägaren, men Gällivare kommun som med avtalet överlåter 491 126 kvadratmeter mark till LKAB, kompenseras inte av LKAB för mineralersättningen. En uppskattning ger vid handen att det rör sig om 227 Mkr och eventuellt ytterligare 59 Mkr i förlorade intäkter, beräknat utifrån järnmalmspriserna vid överklagandet. Dessa medel hamnar därför istället på LKAB:s konto. För Gällivare kommuns del hade mineralersättningen kunnat användas till snöröjning, underhåll av VA-ledningar, skola, förskola, äldreomsorg m.m.  Pengar som villaägare och andra skattebetalare istället får stå för.

Gällivare kommun överlåter i princip sina anspråk på mineralersättning utan att erhålla någon betalning från LKAB för detta. Det är förbjudet enligt kommunallagen för kommuner att lämna individuellt riktat stöd till företag som LKAB, om inte synnerliga skäl föreligger. LKAB:s årsvinst år 2011 uppgick till ca 11 miljarder kr och bolaget kan därmed inte sägas vara i behov av något stöd för att bedriva verksamheten i Malmberget. Gällivare kommuns avstående från mineralersättning strider även mot statsstödsreglerna (artikel 107-109 i EUF-föredraget).

I Förvaltningsrätten vann kommunen mot de boende som överklagat avtalet, då rätten ansåg att det inte fanns något krav på att kommunen skulle behöva kompensera sig för mineralersättningen. Kammarrätten har nu meddelat prövningstillstånd, vilket krävs för att överklagandet ska kunna tas upp. Prövningstillstånd lämnas när det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet.

Ulf Stenberg, chefsjurist, telefon 070-251 20 90.
Elin Nordström, presskontakt, telefon 010-750 01 36.

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 313 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.