Morgondagens kärnkraft löser inte dagens energiproblem

Pressmeddelande 18 december 2010

S bjuder in till energipolitiska samtal: Morgondagens kärnkraft löser inte dagens energiproblem Socialdemokraterna bjuder in till blocköverskridande diskussioner om energipolitiken. Initiativet välkomnas av Villaägarnas Riksförbund, som samtidigt påminner om vikten av reformer som snabbt skapar lättnader för hushållen, snarare än utbyggd kärnkraft. En kall vinter, avstängd kärnkraft och låga nivåer i vattenmagasinen har även denna vinter pressat upp elpriset till nivåer som slår hårt mot både hushåll och industrier. Socialdemokraternas näringspolitiske talesperson Lars Johansson bjuder nu in till blocköverskridande diskussioner om energipolitiken.
– Det är bra att fler partier inser situationens allvar. Men så länge det saknas en blocköverskridande uppgörelse om utbyggnaden av kärnkraften så riskerar tyvärr samtalen att fastna där. Trots att många viktiga och mer kundnära frågor finns att lösa, säger Jakob Eliasson, energipolitisk expert på Villaägarnas Riksförbund. Om samtalen leder till beslut om investeringar i ny kraftproduktion så är en eventuell effekt på elpriset mycket avlägsen. Villaägarna uppmanar istället de politiska partierna att inledningsvis prioritera frågor som ger en mer omedelbar effekt på hushållens kostnader, som sänkt elskatt, stöd för energieffektiviserande åtgärder, sänkta priser i elnäten och en reformering av elmarknadens tillsvidarepriser.
– En sänkning av elskatten med 10 öre skulle sänka elräkningen med 2-3000 kronor per år för en vanlig småhusägare som använder 20 000 kWh om året, avslutar Jakob Eliasson.
Läs mer om Villaägarnas förslag till förändrad energipolitik på www.villaagarna.se. För mer information: Jakob Eliasson, energipolitisk expert, telefon 0768-48 13 00 Joacim Olsson, vice förbundsdirektör, telefon 070-969 19 40

Villaägarnas Riksförbund är en intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 321 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Jönköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se.