Negativ ränta gör bolån till högattraktiva placeringsobjekt för bankerna

Riksbankens historiska räntesänkning till minus 0,1 procent gör bolån ännu mer attraktiva som placeringar för bankerna. Att låna ut pengar till hushåll med ett småhus som säkerhet ger banken nästan två procents ränta. Dagens riksbanksbeslut måste leda till lägre bolåneräntor för hushållen.

Dagens sänkning av reporäntan gör pengar billigare än någonsin, konstaterar Daniel Liljeberg, chefekonom på Villaägarnas Riksförbund.

- Bankernas jakt på avkastning kommer att bli desperat. Då är bolån med panter i svenska bostäder mycket attraktiva. Ett prisfall på bolåneräntorna måste bli följden, säger Daniel Liljeberg.

Riksbankens räntesänkning innebär att bankerna får allt svårare att placera överskottskapital. Att sätta in det hos Riksbanken kommer inte att ge avkastning, utan tvärtom kosta bankerna pengar.

- Att låna ut ett par – tre miljoner kronor till hushåll med ett småhus som säkerhet och få nästan två procents ränta är en extremt god affär för banken, säger Daniel Liljeberg.

Det senaste året har bankernas upplåningskostnader sjunkit kraftigt som en följd av sänkt reporänta. För ett år sedan var interbankräntan (Stibor 90) 0,94 procent. Igår var den 0,07 procent. Efter Riksbankens räntesänkning kan den blir negativ. De två- och femåriga bostadsobligationsräntorna har fallit från 1,53 procent och 2,38 procent till 0,25 procent respektive 0,69 procent. Nu väntas de falla mer.

- Mot bakgrund av de upplåningskostnader som bankerna kommer att få framöver blir listräntor på 2,15 procent och förhandlade räntor kring 1,70 procent helt barockt. De måste ner ordentligt nu, säger Daniel Liljeberg.

Daniel Liljeberg, chefekonom, telefon 070-915 44 99
Henrik Fahlgren, presschef, telefon 070-600 84 18

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 295 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.