Nordea chockhöjer utdelning till ägarna – bolånekunderna kassako

Nordea redovisar idag en vinst på 31 miljarder för 2014. 23 miljarder kronor kommer att delas ut till aktieägarna. Utdelningen per aktie chockhöjs med 44 procent från 0,43 euro till 0,62 euro per aktie.

Förra året höjdes utdelningen från 0,34 till 0,43 euro. Årets höjning innebär att utdelningen nästan fördubblats på två år. Samtidigt är vinstmarginalerna i bankens bolån historiskt höga, konstaterar Daniel Liljeberg, chefekonom på Villaägarnas Riksförbund.

- Det vore det rimligare om Nordeas kunder erbjöds lägre bolåneräntor än att än en gång höja  aktieutdelningen, säger Daniel Liljeberg.

Sedan finanskrisen 2007-2008 har bankerna ökat sina bolånemarginaler kraftigt. Före krisen utgjorde bankernas nettomarginal 5-10 procent av hushållens ränteutgifter. Idag är den väsentlig högre.

- Bankernas upplåningskostnader sjönk kraftigt under 2014, medan bolåneräntorna sjönk mer beskedligt. Den som betalar 1,70% i tremånaders boränta kan utgå ifrån att 0,6-0,7 procentenheter är ren vinst för banken. Det är en vinstmarginal på cirka 40 %, säger Daniel Liljeberg.

För att skärpa konkurrensen har Villaägarna arbetat hårt för Finansinspektionens kommande krav att bankerna ska redovisa sina genomsnittliga räntor.

- Men vi vill gå längre och tvinga bankerna att redovisa sin upplåningskostad. Det skulle ge kunderna ett verktyg i förhandlingen med banken, och transparens och konkurrens på marknaden, säger Daniel Liljeberg.

Senare i vår presenteras den statliga bolåneutredningen som också kan komma att föreslå åtgärder som förbättrar bolånekundernas förhandlingsläge.

Daniel Liljeberg, chefekonom, telefon 070-915 44 99
Jakob Eliasson, samhällspolitisk chef, telefon 076-848 13 00

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 295 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.