Nordeas lönsamhet dubbelt så hög i Sverige som i Danmark

Enligt en studie som Villaägarna låtit genomföra har avkastningen på eget kapital varit mer än dubbelt så hög i Sverige som i Danmark för bolåneinstitut mellan 2000 och 2012. För ett hushåll med ett bolån på 2,5 miljoner kronor handlar det om en extra räntekostnad på 5000 kronor per år.

- Om svenska bolåneinstitut skulle ha samma avkastning på eget kapital som danska skulle svenska hushåll spara 4,6 miljarder kronor i räntekostnader på sina bolån per år, säger Daniel Liljeberg, chefekonom på Villaägarna.

Åren 2000-2013 hade svenska bolåneinstitut en genomsnittlig avkastning på eget kapital på 13,1% medan danska hade 6,9% under samma period. Trenden mot ökad lönsamhet i Sverige förstärktes under slutet av perioden. Under det första halvåret 2013 hade svenska bolåneinstitut en avkastning på 16,2% medan danska hade 5,5%.

Den svenska storbanken Nordea är ett tydligt exempel på skillnaderna genom sina verksamheter i dotterbolagen Nordea Kredit (Danmark) och Nordea Hypotek (Sverige). Under hela perioden (2000-2012) hade Nordea Kredit en avkastning på eget kapital på 9,1% och Nordea Hypotek 13,8%.

Första halvåret 2013 var avkastningen på eget kapital 7,5% i Nordea Kredit och 19,2% i Nordea Hypotek. Lönsamheten i Sverige var därmed mer än dubbelt så hög för Nordeakoncernen.

- Det är orimligt att den svenska bolånemarknaden ska få fungera som en bekväm kassako för bankerna år efter år. De höga svenska boräntorna drabbar såväl hushållens konsumtion och därmed tillväxten som hushållens utrymme att spara eller amortera på sina bolån vilket hade varit önskvärt med tanke på den höga skuldsättningsnivån, säger Daniel Liljeberg.

Skillnaden kan inte förklaras genom kreditförluster eftersom dessa varit snarlika under perioden. Kreditförlusterna har snarast varit något högre i Danmark än i Sverige sedan 2006.

Läs hela rapporten på Villaägarnas webbplats

Daniel Liljeberg, chefekonom, telefon 070-915 44 99
Henrik Fahlgren, pressansvarig, telefon 070-600 84 18

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 313 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.