Ny byggskandal: Vanlig byggskiva  tål inte fukt

Magnesiumoxidskivor som på marknaden beskrivs som fukttåliga byggskivor, riskerar att svälla sönder och orsaka följdskador när de utsätts för fukt. Det visar en ny forskningsrapport som Villaägarna har beställt.

Byggskivorna används ofta vid husbyggnationer i Sverige. På marknaden beskrivs de som fukt- och mögeltåliga, lätta att arbeta med, stöttåliga m.m. Men den nya forskningsrapporten visar att när magnesiumoxidskivorna utsätts för fukt, riskerar de istället att svälla, spjälkas sönder och slå sig.

- Magnesiumoxidskivor är helt klart känsliga för fukt. Det är därför olämpligt att använda dem där högre fukthalt kan förekomma, som i badrum, källare, garage eller ytterdelen av vägg- och takkonstruktioner. Vill du slippa fuktskador där, använd andra tåligare byggskivor, säger Johan Smeds, byggnadsteknisk expert på Villaägarna.

Magnesiumoxidskivor består av en blandning av magnesiumoxid, magnesiumklorid och perlit, samt ett utvändigt förstyvande alkaliskt glasfibernät. Magnesiumoxid är tryckfast och hård i magnesiumoxidskivorna. Men när det alkaliska glasfibernätet utsätts för fukt, avger det alkali som reagerar med magnesiumoxiden som blir geléaktig. Då minskar magnesiumoxidskivornas hållfasthet och kan slå sig samt glasfibernätet lossna.

- Fuktproblemet kan förvärras av att skivorna till viss del innehåller ett överskott av magnesiumklorid, som tar upp fukt ur luften. Allt eftersom uppfuktningen fortgår, övergår magnesiumoxiden till en kladdig massa som allt mer tappar i hållfasthet.  När skivorna blir fuktiga, löser sig magnesiumkloriden lätt i vatten, vilket i praktiken kan få konsekvensen att den kan rinna av en stående skiva, säger Johan Smeds.

En annan konsekvens av att skivan innehåller magnesiumklorid är att stål, mässing och andra material kan angripas av korrosion och brytas ned. Är inte skruvarna som skivorna har skruvats dit med syrafasta, kan skivorna komma att lossna. Då magnesiumkloriden är vattenlöslig, kan den sprida sig i huset och angripa även andra infästningsanordningar som inte är syrafasta.

Högsta Domstolen har så sent som i våras kommit med sitt avgörande i den senaste byggskandalen, enstegstätade fasader, och fastställt att dessa fasader är en felaktig och olämplig konstruktion.

- Byggskiveskandalen lär också få ett juridiskt efterspel, som kan bli dyrt för byggbolagen, då magnesiumoxidskivorna har använts på fuktutsatta ställen i husen, vilket de inte är lämpliga för.  Reparationskostnaderna kommer att bli kostsamma och otaliga ton byggmaterial kommer att behöva kasseras. Ur ett CSR-perspektiv (Corporate Social Responsibility) är byggskiveskandalen ett ekonomiskt, miljömässigt, etiskt och socialt haveri. Återigen naggas konsumentförtroendet för byggbranschen i kanten, säger Ulf Stenberg, chefsjurist på Villaägarna.

Forskningsrapport: Byggskivor med magnesiumoxid tål inte fukt

Johan Smeds, byggnadsteknisk expert, telefon 010-750 01 27
Ulf Stenberg, chefsjurist, telefon 010-750 01 34 eller 070-251 20 90
Julia Kronnäs, pressekreterare, telefon 072-222 04 56

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 295 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.