Ny webbtjänst kvalitetssäkrar hantverkare

Du bör alltid göra en bakgrundskontroll innan du anlitar hantverkare. Detta blir enklare med en ny tjänst från Villaägarna och Proffsjobb.se. På webbplatsen www.kolladinhantverkare.nu kan du kvalitetssäkra din hantverkare.

Problem som rör boendet är det vanligaste området när det gäller konsumenters klagomål. En stor del av dessa klagomål rör hantverkstjänster, vilket riskerar att öka med ROT-avdraget.

– Vi vill göra processen att anlita hantverkare så enkel och trygg som möjligt. Med sökverktyg som www.proffsjobb.se och www.kolladinhantverkare.nu stärker vi konsumenternas roll på marknaden, säger Lennart Svensson, regionsamordnare på Villaägarnas Riksförbund.

Innan du tecknar avtal med hantverkare om att utföra arbete i hemmet är det flera saker man bör kontrollera. Av 130 000 bygg- och hantverksföretag är det över 20 000 som saknar F-skatt eller moms-registrering.

På www.kolladinhantverkare.nu får du till exempel information om det finns F-skattbevis. Redovisar firman moms? Vem är firmatecknare? Hur är det med svarta listan? Hur är hantverkarens ekonomi? Är man med i en branschorganisation?

– Vi är mycket stolta över samarbetet med Villaägarnas Riksförbund. Det är en kvalitetsstämpel på vår tjänst och vår patentsökta teknik, samtidigt som vi får möjlighet att publicera eller länka till den rika och vederhäftiga information som Villaägarna skapat, säger Anders Torelm, styrelseordförande i Firstrater, det svenska IT-företag som utvecklar och driver internettjänsten Proffsjobb.se.

Fler tips när du ska anlita hantverkare finns på www.villaagarna.se/radgivning

För mer information kontakta:
Lennart Svensson, regionsamordnare, Villaägarnas Riksförbund: 070-204 25 95
Anders Torelm, grundare och styrelseordförande Proffsjobb.se: 073-523 29 16