Nya Hantverkarformuläret underlättar ROT-avdrag

Villaägarnas Riksförbund, Konsumentverket och Sveriges Byggindustrier har kommit överens om ett nytt standardavtal för hantverkartjänster, Hantverkarformuläret 09. Samma organisationer har även kommit överens med GAR-BO Försäkring, Bostadsgaranti och TMF om ett nytt standardavtal för att uppföra småhus.

Hantverkarformuläret 09 ersätter fr.o.m. den 1 februari RO-formuläret. Hantverkarformuläret är tänkt att underlätta för konsumenter när de beställer reparations- och ombyggnadsarbeten av hantverkare.

ABS 09 ersätter fr.o.m. den 1 februari ABS 05 och är det nya standardavtalet för konsumenter som bygger småhus.

Ändringarna i Hantverkarformuläret och ABS 09 jämfört med deras föregångare är relativt små. I Hantverkarformuläret har t.ex. prisdelen gjorts tydligare. Samma gäller ABS 09.

- En fördel med det nya Hantverkarformuläret, är att om man ingår avtal till fast pris, kan man fylla i hur mycket som avser material och hur mycket som avser arbetskostnad. Därmed fungerar det nya Hantverkarformuläret mycket smidigt med det utlovade nya ROT-avdraget, då man lätt kan utskilja arbetskostnaden som man får ROT-avdrag på, säger Ulf Stenberg, chefsjurist på Villaägarnas Riksförbund.

För mer information kontakta:
Ulf Stenberg, chefsjurist, telefon 070-251 20 90
Joacim Olsson, vice förbundsdirektör, telefon 070-969 19 40