Oklart S-löfte om avskaffad uppskovsskatt

Socialdemokraterna lovar att avskaffa den så kallade skatten på uppskov av kapitalvinster om de vinner valet. Men utan finansiering och besked från resten av oppositionen väger löftet alltför lätt, anser Villaägarnas Riksförbund.

Socialdemokraternas löfte på DN Debatt om att avskaffa den nya så kallade skatten på uppskov har framförts tidigare, bland annat av Mona Sahlin vid Almedalsveckan i fjol. Detta beräknas kosta omkring 1,1 miljard kronor.

– Socialdemokraterna är fortfarande alarmerande otydliga när frågan om finansiering kommer på tal. Så länge partiet inte klargör hur finansieringen ska utformas kan boenderelaterade skattehöjningar inte uteslutas, säger Joacim Olsson, vice förbundsdirektör på Villaägarnas Riksförbund.

Det är i samtal mellan oppositionens partiledare som frågan om de boenderelaterade skatterna ska avgöras. I nuläget saknas en gemensam politik.

– Socialdemokraterna är i allians med Miljöpartiet och Vänsterpartiet. Kommer Lars Ohly att ställa upp på en politik som leder till lägre skatter för dem som gjort kapitalvinster och valt att skjuta skatteinbetalningen på framtiden för att finansiera ett nytt boende? Här måste väljarna få besked, till dess gäller en avvaktade för att inte säga skeptisk hållning till Socialdemokraternas löfte, säger Joacim Olsson.

För mer information kontakta:
Joacim Olsson, vice förbundsdirektör, telefon 070-969 19 40
Henrik Fahlgren, pressassistent, telefon 070-600 84 18