Regeringen bör sänka elskatten

Elräkningen är en av småhusägarens tyngsta utgifter. Regeringen bör sänka elskatten för att hjälpa trängda hushåll. Det kan även hejda förmögenhetsöverföringen till elbolagen och ge konjunkturen draghjälp.

Under 2010 betalade en genomsnittlig småhusägare 8,4 procent av den disponibla inkomsten i elräkningar. Hårdast drabbades ensamboende kvinnor, som i snitt betalade hela 17,4 procent av inkomsten i elräkningar.

För att ge trängda hushåll ekonomisk lindring borde regeringen sänka elskatten. På så sätt skulle elräkningen kunna sänkas med 2-3000 kronor om året för en genomsnittlig småhusägare. Särskilt för hushåll med ansträngd ekonomi skulle en sådan lättnad betyda mycket.

Ett sätt att finansiera reformen kan vara att överföra en del av skattebördan på elbolagen, som idag tjänar cirka 20 miljarder extra om året till följd av systemet med utsläppsrätter. Utsläppsrätterna höjer nämligen elpriset och vinsterna för vatten- och kärnkraft, som inte har några omkostnader för utsläppsrätter.

Lägre elskatt skulle också ge hushållen större utrymme att konsumera, vilket skulle ge välbehövlig draghjälp åt den haltande konjunkturen. Hushållen tenderar att spendera en stor del av nya inkomster, vilket skulle ge omedelbara och positiva effekter på tillväxten.

Läs mer om Villaägarnas förslag till förändrad energipolitik på www.villaagarna.se.

Gunnar Jansson, förbundsordförande, telefon 070-266 75 11
Jakob Eliasson, energipolitisk expert, telefon 076-848 13 00

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 323 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Jönköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.