Regeringen går på Villaägarnas linje om ränteskillnadsersättning

Från den 1 juli 2014 kommer det att bli billigare för hushåll att lösa ett bundet bolån i förtid enligt ett förslag i en Lagrådsremiss från regeringen. För ett hushåll som tog ett femårigt bundet lån på 3 miljoner för ett år sedan och som på grund av skilsmässa, dödsfall eller annat skäl vill bryta lånet i förtid minskar kostnaden med ca. 60 000 kronor.

- Detta är viktigt för de hushåll som råkar illa ut och måste avsluta ett bolån i förtid.  Det förbättrar också konkurrensen på bolåmemarknaden eftersom hushåll som vill byta bank men har bundna lån kvar får det lättare, säger Daniel Liljeberg, chefekonom på Villaägarna.

Lagrådsremissens förslag innebär att bankernas verkliga upplåningskostnader, bostadsobligationsräntorna, ska användas för att räkna ut den s.k. ränteskillnadsersättningen istället för räntan på statskuldväxlar.

Utöver förslaget om ändrade beräkningsregler för ränteskillnadsersättning föreslår regeringen i lagrådsremissen att kreditgivare i framtiden inte ska kunna säga upp ett bostadslån enbart på grund av ett allmänt bostadsprisfall. Endast när låntagaren inte fullgör sina egna åtaganden kan en uppsägning av lån komma ifråga. Även detta går i linje med Villaägarnas uppfattning.

Läs Villaägarnas remissvar

Daniel Liljeberg, chefekonom, telefon 070-915 44 99
Henrik Fahlgren, pressansvarig, telefon 070-600 84 18

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 313 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.