Regeringen gör rätt och fel

I budgetpropositionen som presenterades idag följer regeringen upp tidigare löften om att underlätta för privat uthyrning av bostäder samt förlänger nedsättningen av fastighetsskatten så att den är noll kronor under de första 15 åren för en ny bostad.

- Det är glädjande att framtida småhusägare kommer att slippa fastighetsskatt under de första 15 åren och förhoppningsvis kan detta ge någon positiv effekt på det just nu extremt låga småhusbyggandet, säger Villaägarnas vice förbundsdirektör Joacim Olsson.

I budgetpropositionen föreslår regeringen en ensidig fastighetsskattesänkning för flerbostadshus men inte för småhus vilket kommer att innebära att den redan påtagliga skatteskillnaden mellan i synnerhet bostadsrätter och småhus förstärks.

- En centralt placerad bostadsrätt med ett marknadsvärde på flera miljoner kronor får med det här förslaget en total årlig skatt på 1210 kronor medan ett radhus med ett taxeringsvärde på 910 000 kronor eller mer får en fastighetsskatt 6825 kronor. Det finns inga hållbara motiv för denna skillnad – än mindre att förstärka den som regeringen gör nu, säger Joacim Olsson.

Höjningen av schablonavdraget för uthyrning av privatbostad från 21 000 kr till 40 000 kr samt de nya bestämmelser som föreslås är steg i rätt riktning inte bara för småhusägarna utan för hela den hårt prövade svenska bostadsmarknaden.

I budgetpropositionen bekräftar regeringen att man avser att ge Finansinspektionen i uppdrag att se över hur bolånekunderna ska få bättre insyn i hur bankernas utlåningsräntor bestäms samt att man håller på att ta fram en ny modell för ränteskillnadsersättning.

Inom utgiftsområde Energi avsätts 120 miljoner till demonstrationer av nära-nollenergibyggnader. Det arbetet blir vägledande i att avgöra framtida byggnormer.

- Enhetliga och kostnadseffektiva byggnormer är viktiga för att inte hämma nybyggandet, säger Joacim Olsson.

Pressbilder finns på Flickr.

Joacim Olsson, vice förbundsdirektör, telefon 070-969 19 40
Daniel Liljeberg, chefekonom, telefon 070-915 44 99

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 322 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.