Regler om gatukostnader skapar risk för ny fastighetsskatt

Bostadsminister Mehmet Kaplan tog på torsdagen emot det förslag om normaltaxa för gatukostnader som regeringen beställt från Lantmäteriet. Kaplan har försökt tona ner betydelsen av förslaget, och ville inte kommentera det i SVT Rapport på söndagen. Villaägarnas Riksförbund befarar att det i värsta fall kan bli en ny fastighetsskatt.

Gatukostnader innebär att kommunen kan skicka räkningar för nya och upprustade kommunala gator till fastighetsägarna i området. Storleken på räkningen varierar, men ligger ofta i storleksordningen 2-500 000 kronor.

- Villaägarna är kritiska till den del av förslaget som handlar om slopat samråd. Det blir lättare för kommuner att köra över enskilda fastighetsägare, eftersom det idag obligatoriska samrådet försvinner. Då kan villaägare runt om i landet tvingas betala en ny fastighetsskatt för infrastruktur som används av alla. Det är inte rimligt, säger Lena Södersten, förbundsjurist på Villaägarna.

Förslaget innebär även att bebyggda fastigheter betalar gatukostnader när husägaren utnyttjar en tillkommande byggrätt. Idag kan husägaren tvingas betala gatukostnader bara för att huset ligger i ett visst område.

- Möjligheten att senarelägga betalning för bebyggda fastigheter är ett skydd som tillkommit tack vare Villaägarnas arbete, och det är positivt. Men det kan genomföras utan att avskaffa samrådet, vilket är en effekt av att skapa en kommunal taxa. Skyddet för befintliga fastigheter bör inarbetas i nuvarande regler istället, så att samrådet bevaras, säger Lena Södersten.

Fakta om gatukostnader
Gatukostnader innebär att kommunen kan skicka räkningar för nya och upprustade kommunala gator till fastighetsägarna i området. Kommunen måste vara huvudman för gatorna för att kunna ta betalt. Systemet tillämpas i 37 kommuner i landet, främst kranskommuner runt storstäderna. Gatukostnader är vanligast när tidigare sommarstugeområden permanentas.

Lena Södersten, förbundsjurist, telefon 073-582 93 49
Jakob Eliasson, samhällspolitisk chef, telefon 076-848 13 00

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 295 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.