Så slår den nya fastighetsskatten i landets kommuner

Det förslag till ny fastighetsskatt som idag överlämnats till regeringen ger skattehöjningar på tusentals kronor runt om i landet. I ett 20-tal kommuner blir den genomsnittliga höjningen över 100 procent. Mest drabbas Ljusnarsberg, Munkfors och Högsby. Det visar statistik som SCB tagit fram åt Villaägarna.

- Utredningens förslag är anmärkningsvärt. Uppdraget var att föreslå hur taxeringssystemet kan avskaffas men utredaren har tolkat det som att en helt ny fastighetsskatt ska tas fram. Följden blir stora skattehöjningar för enskilda småhusägare, säger Joacim Olsson, vice förbundsdirektör på Villaägarnas Riksförbund.

Bostadstaxeringsutredningen föreslår ett helt nytt system för beskattning av bostäder som bygger på antalet kvadratmeter bo- och tomtyta. Trots att systemet är en omfattande reform görs inget åt den skeva skattefördelningen mellan bostadsrätter och småhus. Cirka hälften av landets småhusägare får en skattehöjning. I många kommuner är andelen småhus som får en skattehöjning mycket hög. Det rör sig typiskt sett om kommuner på landsbygden.

- Förslaget skapar ny osäkerhet för småhusägare och för bostadsmarknaden i stort. Det är därför av vikt att regeringen snarast meddelar att den förkastar förslaget, konstaterar Joacim Olsson.

Tabell. 20 kommuner med högst genomsnittlig skattehöjning

(Scb. Fastighetsregistret småhus typkod 220, 221)

Kommun          Genomsnittlig höjning %        Genomsnittlig höjning i kr      Andel som får höjd skatt

Ljusnarsberg                   200%                            3 398                                  99%

Munkfors                        162%                              3 209                                100%

Högsby                             155%                           3 060                                100%

Hultsfred                          152%                            2 895                                99%

Åsele                                147%                            1 724                               100%

Pajala                              133%                            1 631                                 87%

Överkalix                        131%                             1 611                                98%

Nordanstig                     131%                              2 917                                93%

Vindeln                           128%                              1 690                               71%

Norsjö                            128%                              1 610                               99%

Ragunda                         127%                              1 570                               99%

Arvidsjaur                      126%                              1 596                               50%

Gällivare                        124%                              1 521                               29%

Dorotea                         122%                              1 596                                60%

Sollefteå                        116%                             1 580                               76%

Ånge                              115%                             1 544                               97%

Storfors                        112%                                2 661                              96%

Lycksele                          110%                            1 513                             48%

Kramfors                       107%                              1 437                              76%

Skellefteå                     100%                               2 596                             63%

Läs mer på www.villaagarna.se/fastighetsskatt

Pressbilder finns på Flickr.

Joacim Olsson, vice förbundsdirektör, telefon 070-969 19 40

Daniel Liljeberg, chefekonom, telefon 070-915 44 99

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 322 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.