Skrota utredningsförslaget om gatuavgifter

Det ska bli lättare för kommuner att ta ut gatukostnader från enskilda husägare i framtiden. I alla fall om ett statligt utredningsförslag som presenterats idag blir verklighet. Förslaget har allvarliga brister och är inte en lösning på dagens problem med gatukostnader, anser Villaägarna.

Enligt plan- och bygglagen (PBL) får en kommun ta betalt för nya och upprustade gator och allmänna platser av fastighetsägarna. Knappt 40 kommuner tillämpar reglerna. De småhusägare som berörs kan få räkningar på flera hundratusen kronor.

Idag föreslår en statlig utredning att kommunerna istället ska få ta ut en gatukostnadsavgift med stöd av en kommunal taxa. Förslaget innebär att lagstiftaren överlämnar åt SKL att utforma en normaltaxa som kommunerna kan anta. Samtidigt slopas möjligheten till medborgarinflytande, en princip som genomsyrar hela PBL.

- Med det här förslaget blir det mycket lättare för landets kommuner att skicka räkningar för gatukostnader på hundratusentals kronor till enskilda småhusägare. Man får räkna med att alla kommuner kommer att tillämpa reglerna i framtiden, inte bara de knappt 40 kommuner som gör det idag, säger Lena Södersten, förbundsjurist på Villaägarna.

- Om medborgarinflytandet ska vara relevant så måste den enskilde småhusägaren kunna påverka ett beslut när det blir aktuellt i det enskilda området. Om avgiften baseras på en kommunal taxa som redan har vunnit laga kraft så finns det inte så mycket att påverka, säger Lena Södersten.

Utredningen föreslår förbättringar för ägare till bebyggda fastigheter, men förslaget är inte tillräckligt genomarbetat.

Villaägarnas principiella ståndpunkt är att gemensamma nyttor som gator och allmänna platser ska finansieras via skattsedeln.  Om lagstiftaren ändå vill kunna ta ut gatukostnader av fastighetsägarna så är det bättre att istället utveckla dagens regler. Villaägarna har föreslagit en rad sådana förändringar i ett särskilt yttrande till utredningen.

Läs mer om gatukostnader och ta del av Villaägarnas särskilda yttrande i utredningen.

Lena Södersten, förbundsjurist, telefon 073-582 93 49
Henrik Fahlgren, pressansvarig, telefon 070-600 84 18

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 313 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.