Småhusägare betalar en halv miljard för mycket i elräkningar

Elkunder som inte aktivt har valt sin elhandlare betalade under vintern 845 miljoner kronor mer i elräkningar än nödvändigt, visar en ny rapport från Energimarknadsinspektionen. Mer än hälften av det kommer från småhusägare, enligt en undersökning från Villaägarna. Att detta fortgår står i direkt strid med ett riksdagsbeslut.

Den elkund som inte aktivt tecknar ett elavtal blir anvisad en elhandlare och en avtalsform som ofta kallas tillsvidarepris. Detta pris ligger långt över andra priser. Riksdagen beslöt i november 2011 att ”anvisningsavtal inte ska få förekomma i sin nuvarande form”.

- Ett och ett halvt år har gått sedan riksdagen förbjöd denna avtalsform. Ändå är det "business as usual" på elmarknaden. Det är svagt av regeringen att inte genomdriva riksdagens beslut snabbare, säger Jakob Eliasson, samhällspolitisk chef på Villaägarna.

En undersökning från Villaägarna visar att så många som hundratusen småhusägare kan betala omkring en halv miljard extra i elräkningar, till följd av att de ligger på tillsvidarepris.

- Denna del av elmarknaden är en gammal rest från tiden då marknaden var reglerad. Det är hög tid att även låta svaga kundgrupper ta del av fördelarna med en konkurrensutsatt elmarknad. Ett sätt att göra det kan vara att utsätta tillsvidareavtalen för upphandling. Det skulle stärka konkurrensen och sänka priserna, säger Jakob Eliasson.

Läs Villaägarnas undersökning.

Jakob Eliasson, samhällspolitisk chef, telefon 0768-48 13 00
Henrik Fahlgren, presskontakt, telefon 070-600 84 18

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 313 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.