Småhusägare luras på byggfelsförsäkringen

Krisande byggbolag kan säga upp byggfelsförsäkringen samt färdigställandeskyddet och få premierna återbetalda utan att småhusägaren får reda på det. De som bygger nytt eller bygger till riskerar därmed miljonbelopp ifall byggbolaget går i konkurs.

En byggfelsförsäkring och ett färdigställandeskydd ska enligt lag normalt finnas när ett småhus uppförs eller byggs till. Det är konsumentens ansvar att se till att sådan försäkring finns.

Byggfelsförsäkringen omfattar fel och skador som upptäcks och anmäls efter slutbesiktningen, inom tio år. Färdigställandeskyddet ska täcka extra kostnader för att slutföra husbygget, om byggbolaget går i konkurs under byggtiden eller av annat skäl inte klarar att bygga klart huset.

En lucka i lagen gör att byggbolag kan annullera dessa försäkringar utan husägarens vetskap.

– Varslen duggar tätt i byggbranschen så det är angeläget att denna möjlighet omedelbart täpps till. Vi anser att riksdagen måste snabbehandla en stopplag som hindrar byggentreprenörer och husleverantörer från att säga upp byggfelsförsäkringen och färdigställandeskyddet i förtid och få premierna återbetalda, säger Pär Wikingsson, förbundsjurist på Villaägarnas Riksförbund.

Med nuvarande regler kan ett byggbolag som riskerar att gå i konkurs eller hamnar i tvist med konsumenten, säga upp försäkringarna för hus som det har byggt och få premierna återbetalda. Krisande byggbolag kan därmed få 20 000 till 30 000 kr återbetalt i försäkringspremier per villabygge. Detta kan ske utan att konsumenterna får reda på det, eftersom de inte behöver underrättas. Om byggbolaget därefter går i konkurs och försäkringarna är uppsagda, får konsumenten inte någon ekonomisk hjälp att bygga klart huset eller rätta till byggfel.

Återbetalning kan hindras om det som i vissa försäkringsbolags villkor finns förbud mot uppsägning av försäkringarna eller när konsumenten avtalat med byggbolaget om att försäkringarna inte får sägas upp.

För mer information kontakta:
Pär Wikingsson, förbundsjurist, Villaägarnas Riksförbund, telefon 010-750 01 55
Ulf Stenberg, chefsjurist, Villaägarnas Riksförbund, telefon 070-251 20 90