Standardiserade besiktningar höjer byggkvaliteten

Besiktningsmän som besiktar olika, småhusköpare som inte vet hur besiktningar ska gå till och parter i konflikt om fackmässighetskrav, är vanligt i dag. Men med Besiktningsmannaboken kommer dessa problem förhoppningsvis att bli mer ovanliga framöver. Bakom boken finns en enad bransch med representanter för alla sidor.

Svenska Byggingenjörers Riksförbund (SBR), Konsumentverket, Villaägarnas Riksförbund, Trä- och Möbelföretagen (TMF), Gar-Bo Försäkring AB samt Försäkrings AB Bostadsgaranti har tillsammans tagit fram Besiktningsmannaboken, som ska användas för besiktning av nya småhus. Genom boken får man en gemensam grund att stå på för hur småhusbesiktningar ska gå till.

- Det känns mycket bra att vi har fått fram en produkt, som kommer att bli till nytta för alla på småhusmarknaden. Vi slår oss dock inte till ro med det här, utan tanken från alla inblandade parters sida är att boken ska vara ett levande dokument, öppet för löpande revideringar och förbättringar, säger Lars Hedåker, kanslichef på SBR.

I dag är det många småhusköpare som inte vet vilka krav de kan ställa på fackmässigt utförande. Dessutom besiktar besiktningsmän, med olika bakgrund och erfarenhet, något olika. Tack vare Besiktningsmannaboken finns stora möjligheter att problemen inte ens behöver uppstå.

- Boken kommer sannolikt att höja kvaliteten och minska antalet tvister vid småhusbyggnation, då många tvister beror på att de inblandade parterna har olika uppfattning om fackmässighetskraven. Den kommer också att ge en ökad trygghet för konsumenten vid besiktningstillfället, säger Mari Gremlin, jurist på Konsumentverket och Ulf Stenberg, chefsjurist på Villaägarnas Riksförbund.

I boken beskrivs på ett pedagogiskt sätt hur besiktningar går till och vad besiktningsmännen ska titta på. Boken innehåller även en sammanställning av det som är viktigast när det gäller fackmässigt godkänt utförande i ett småhus, till exempel att plastmattor ska läggas hellimmade och att buktigheten på ett dörrblad får vara högst 4 mm.

Ladda ner boken på Villaägarnas webbplats

Mari Gremlin, jurist, Konsumentverket, telefon 054 - 19 40 32
Ulf Stenberg, chefsjurist, Villaägarnas Riksförbund, telefon 070-251 20 90
Lars Hedåker, kanslichef, SBR, telefon 070 - 557 47 84

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 313 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.