Starkt stöd bland villaägare för större friggebodar

Hela 90 % av de svarande i Villaägarnas undersökning vill att man ska få bygga större friggebodar utan att behöva söka bygglov. 83% anser att man ska få inreda sin friggebod som en bostad. Frågorna har ställts mot bakgrund av att Boverket idag föreslår för regeringen att öka den tillåtna storleken på friggebodar från nuvarande 15 kvm till 25 kvm.

- Det starka stödet för friggebodar och att göra bostäder av dem bland våra medlemmar är en glädjane signal för bostadsmarknaden. De nya reglerna för hyressättning av privatbostäder, de förbättrade avdragsmöjligheterna för hyresinkomster och nu möjligheter till att bygga något större friggebodar innebär att vi kan få ett tillskott av bostadstillfällen för studenter och unga som har en mycket svår situation, säger Daniel Liljeberg, chefekonom på Villaägarna.

Den 12 december startade Villaägarna en enkätundersökning bland sina nyhetsbrevsprenumeranter. Under det första dygnet valde nästan 4000 personer att delta i undersökningen.

Undersökningen visar ett starkt stöd för att höja den tillåtna ytan på friggebodar från nuvarande 15 kvm. Inte mindre än 26 procent vill att det ska vara tillåtet att bygga hela 30 kvm stora friggebodar.

Eftersom bostadsminister Stefan Attefall också gett uppdrag till Boverket att utreda avskaffande av bygglovskrav vid tillbyggnader till befintliga hus så länge de ligger minst 4,5 meter från tomtgränsen omfattade undersökningen även det. Boverket har också i uppdrag att undersöka om bygglovskravet för att inreda tillbyggnader och friggebodar som extra bostäder ska slopas.

Resultatet i undersökningen visar att stödet för tillbyggnader och att göra såväl dessa som friggebodar till bostäder är mycket starkt.

- De villaägare som säger nej till de här förslagen är ofta rädda för att grannen ska bygga något stort som skymmer sikten eller ändrar karaktären på den egna trädgården. Vi hoppas därför att de villaägare som bygger friggebodar visar hänsyn till sina grannar, säger Daniel Liljeberg.

Daniel Liljeberg, chefekonom Villaägarna 0709-154499

Henrik Fahlgren, presskontakt Villaägarna 070-600 84 18

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 313 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.