Stefan Attefall kovänder om gatukostnader

Bostadsminister Stefan Attefall lovade i slutet av förra året att sätta stopp för systemet med galopperande kommunala gatukostnader. Så blir det inte. Regeringen avfärdar nu de skyddsregler man så sent som i november 2013 föreslog och som hade arbetats fram av en statlig utredning. Konsekvensen blir fortsatt otrygghet för landets husägare.

När kommunen bygger nya gator eller rustar upp gator kan räkningen skickas till fastighetsägaren. Systemet kallas för gatukostnader och kan leda till oförutsedda räkningar på 100 000-tals kronor för enskilda familjer. Villaägarna har krävt en lagändring för öka tryggheten för de boende och frågan har varit föremål för en statlig utredning.

När regeringen i november lämnade över lagrådsremissen med förslaget skrev bostadsministern i ett pressmeddelande:

”Det finns ingen allmän acceptans för att en kommun plötsligt och oförutsägbart kan fakturera en medborgare åtskilliga tusentals kronor för att bygga en ny väg utan att medborgaren har dragit någon påtaglig egen nytta av vägen. Detta sätter vi nu stopp för, säger bostadsminister Stefan Attefall.”

Helt utan motivering har nu regeringen ändrat sig och har intagit den motsatta åsikten, men vill av förklarliga skäl inte att det uppmärksammas. Beskedet står därför att läsa i ett kort stycke i en proposition som till stora delar handlar om något helt annat och som offentliggjordes igår.

- Regeringens besked kan inte tolkas på annat sätt än att det inte blir någon proposition om gatukostnader före valet, säger Lena Södersten, förbundsjurist på Villaägarna. Det är mycket märkligt. Lagrådet hade inga invändningar mot skyddsreglerna. Det har bara gått fyra månader sen lagrådsremissen överlämnades.

- Regeringens agerande leder till att enskilda småhusägare även fortsättningsvis kan tvingas gå till banken eller i värsta fall sälja för att betala för vägar som alla kommuninvånare har tillgång till, säger Lena Södersten.

Lena Södersten, förbundsjurist, telefon 073-582 93 49
Henrik Fahlgren, pressansvarig, telefon 070-600 84 18

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 295 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se. Diskutera med oss på Facebook och Twitter.