Stockholmare mest oroliga för sitt boende

Pressmeddelande den 20 maj 2010

Nytt trygghetsindex avslöjar: Stockholmare mest oroliga för sitt boende

Småhusägare i Stockholms län oroas mer över höjd fastighetsskatt än högre räntekostnader eller att förlora arbetet. De är dessutom mer oroliga än småhusägare i andra delar av landet. Det framgår av ett nytt trygghetsindex som SIFO gjort på uppdrag av Villaägarnas Riksförbund.

Villaägarnas trygghetsindex kartlägger boendes oro kring sin ekonomiska situation, husets kondition, grannsämja, boendemiljö och brott. Undersökningen består av två delar. En rikstäckande del jämför orosfaktorer bland boende i villor, bostads- och hyresrätter. En regional del undersöker tryggheten bland boende i villor lokalt. Intervjuerna är gjorda av SIFO mellan den 19 februari och den 7 mars och omfattar totalt 6 131 respondenter.
Undersökningen visar att störst andel oroliga småhusägare i landet finns i Stockholms län, där risken för höjd fastighetsskatt är den fråga som oroar mest.

– Varannan småhusägare i Stockholm känner oro för höjningar av fastighetsskatten. Det är en välgrundad oro eftersom oppositionen vill återinföra en fastighetsskatt utformad på ett sätt så att den i princip blir en ren Stockholmsskatt. Något som får stora privatekonomiska följder, säger Joacim Olsson, vice förbundsdirektör på Villaägarnas Riksförbund.

Utöver höjd fastighetsskatt känner en stor andel småhusägare i landet oro för stigande uppvärmningskostnader samt kostnader för underhåll och reparationer. Dessa boenderelaterade problem skapar större oro än att exempelvis få försämrad ekonomi eller att förlora jobbet.

Trygghetsindex för olika upplåtelseformer Villaägarnas Trygghetsindex varierar mellan 0 och 1 000, ett lägre värde innebär större oro.

UpplåTelseform Index Villor 732 Hyresrätter 759 Bostadsrätter 778

Trygghetsindex för samtliga län finns på www.villaagarna.se

För mer information kontakta: Joacim Olsson, vice förbundsdirektör, mobil 0709-69 19 40 Henrik Fahlgren, informatör, mobil 070-600 84 18 Villaägarnas Riksförbund är en intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 321 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Jönköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se.