Stoppa taxeringsvansinnet nu!

I dagarna får alla småhusägare ett nytt preliminärt taxeringsvärde. För många väntar chockhöjda värden trots finansiell oro och sjunkande bostadspriser. Villaägarna kräver nu ett stopp för taxeringen. Samtidigt lanseras www.taxeringsvansinne.se.

Årets taxering av småhus innebär att taxeringsvärdena i snitt stiger med 35 procent. För många följer därmed höjd fastighetsskatt. För andra blir taxeringen en otrevlig påminnelse om att fastighetsskatten kan återinföras efter nästa val.

– Årets taxering måste stoppas. Systemets alla orimligheter är så uppenbara att regeringen dessutom måste tillsätta en utredning om hur systemet helt kan avskaffas. Vi startar nu www.taxeringsvansinne.se för att lyfta fram alla vansinnigheter med taxeringen, säger Hans Lemker, förbundsdirektör på Villaägarnas Riksförbund.

Höjda taxeringsvärden medför med nuvarande regler:

• Höjd fastighetsskatt för de flesta som inte nått taket på 6 000 kronor
• Höjda friköpspriser och – när omreglering är aktuell – höjda avgälder för tomträttshavare
• Kraftigt höjd fastighetsskatt för många av dem som äger mycket enkla sommarstugor i attraktiva områden: håller sommarstugan tillräckligt låg standard betalas fastighetsskatt utan övre tak.
• Höjd skatt för obebyggda tomter och fastigheter under uppförande
• Höjd skatt på arrendetomter

– Utöver alla fel och brister med systemet är många oroliga över att den gamla fastighetsskatten och förmögenhetsskatten lätt kan återinföras så länge taxeringssystemet finns kvar, säger Hans Lemker, förbundsdirektör på Villaägarnas Riksförbund.

– Besök www.taxeringsvansinne.se och berätta din historia. Jag lovar att föra berättelserna vidare till politikerna, och att vi ska göra allt vi kan för att taxeringssystemet slopas, säger Hans Lemker.

För mer information kontakta:
Elisabeth Österman, vice förbundsdirektör, telefon 070-937 01 19
Joacim Olsson, vice förbundsdirektör, telefon 070-969 19 40