Stor prisskillnad på sophämtning i Stockholms län

Ny undersökning: Stor prisskillnad på sophämtning i Stockholms län

Sophämtningsavgiften är 1 400 kronor dyrare per år för småhusägare i Solna kommun jämfört med Upplands Väsbys kommun, som har lägst avgift i Stockholms län. Det framgår av Villaägarnas granskning av kommunernas soptaxor.

– Vår undersökning visar på stora prisskillnader beroende på var man bor. Trots kommunernas olika service och villkor väcker detta frågan om prissättningen alltid är motiverad utifrån de faktiska kostnaderna och varför kunderna inte ges större möjlighet att påverka avgiften, säger Janett Broms, regionchef på Villaägarnas Riksförbund.

I rapportern framgår att 30 kommuner har inrättat s.k. viktbaserad avgift, vilket innebär att hushållen betalar för hur många kilo avfall de slänger.

– Det är viktigt att kommunerna erbjuder en betydligt lägre avgift för de hushåll som vill minska mängden avfall. Det ger möjlighet att påverka sina kostnader och stimulerar miljöarbetet genom en mer övervägd konsumtion och avfallshantering, avslutar Janett Broms.
Billigast avgifter

Kommun Avgift 2009 Avgift 2010 Upplands Väsby 1 200 1 200 Sigtuna 2 198 1 399 Nynäshamn 1 408 1 408 Haninge 1 408 1 408 Salem 1 408 1 408 Dyrast avgifter

Kommun Avgift 2009 Avgift 2010 Solna 2 600 2 600 Värmdö 2 593 2 593 Stockholm 2 380 2 438 Vaxholm 2 941 2 334 Lidingö 2 494 2 233

Kommunerna har angett sin vanligaste renhållningsavgift för dem som bor i småhus. Det innebär att de kan finnas andra avgifter och abonnemang. Avgifterna avser total årskostnad inklusive moms och grundavgift.

Hela undersökningen finns på www.villaagarna.se

För mer information kontakta: Janett Broms, regionchef på Villaägarnas Riksförbund 070- 384 81 83 Björn Nordlund, utredare på Villaägarnas Riksförbund 010- 750 01 81 alt 070-568 11 88 Villaägarnas Riksförbund är en intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 330 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Sollentuna. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Stockholm, Norrköping, Jönköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.villaagarna.se