Stora skillnader i elnätavgifter i Gävleborgs län

Länets högsta elnätsavgifter har de som bor i Bollnäs, Hudiksvall, Ockelbo och Ovanåker. Där betalar en husägare 10 603 kronor om året i elnätsavgift. Det är 4 047 kronor mer än i Gävle, där länets lägsta elnätsavgift återfinns. Det visar en ny undersökning från Villaägarnas Riksförbund.

På senare  år har elnätsavgifterna höjts kraftigt. I länets dyraste kommuner – där Ellevio äger nätet – har de stigit med 32 procent mellan 2010 och 2017 för Villaägarnas typhushåll.

- Det är frånvaron av en rimlig prisreglering som gör att monopolisterna kan fortsätta höja och göra stora vinster på svaga konsumenters bekostnad, säger Jakob Eliasson, samhällspolitisk chef på Villaägarnas Riksförbund.

Av undersökningen framgår att det främst är de största elnätbolagen som tar ut höga avgifter av sina abonnenter.

- Elnätbolagen kan ta ut vinster som inte står i proportion till den låga risk de tar. Vi kräver därför en omedelbar skärpning av reglerna för att skydda kunderna, säger Jakob Eliasson.

Landets högsta elnätkostnader har de som hör till Ellevios (fd Fortums) nät i Västra Svealand (Eda, Forshaga, Grums, Gullspång, Hagfors, Hammarö, Hällefors, Kil, Laxå, Lekeberg, Ljusnarsberg, Munkfors, Storfors, Sunne och Torsby). Där var elnätavgiften för det studerade typhushållet 13 800 kronor.  Det är 9 000 kronor mer än i Lidköping, där landets lägsta elnätsavgift återfinns.

Tabellen redovisar det största elnätbolaget i respektive kommun. Rapporten och siffror för samtliga län och kommuner finns här: www.villaagarna.se/elnat2017

Kommun Avgift 2017 Bolag Höjn. 2016-2017 Höjn. 2010-2017 Höjn. 2010-2017
Bollnäs 10 603 kr Ellevio 879 kr 2 593 kr 32 %
Hudiksvall 10 603 kr Ellevio 879 kr 2 593 kr 32 %
Ockelbo 10 603 kr Ellevio 879 kr 2 593 kr 32 %
Ovanåker 10 603 kr Ellevio 879 kr 2 593 kr 32 %
Nordanstig 10 374 kr E.ON 924 kr 2 069 kr 25 %
Sandviken 7 847 kr Sandviken Energi Elnät 153 kr 1 129 kr 17 %
Hofors 7 393 kr Hofors Elverk 134 kr 1 088 kr 17 %
Ljusdal 7 192 kr Ljusdal Elnät 240 kr 799 kr 13 %
Söderhamn 6 727 kr Söderhamn Elnät ±0 kr 1 214 kr 22 %
Gävle 6 556 kr Gävle Energi 44 kr 961 kr 17 %

Årlig elnätavgift inkl. moms i Gävleborgs län. Typhushållets säkring är på 20 A och elanvändningen på 20 000 kWh per år.

Jakob Eliasson, samhällspolitiskchef, Villaägarnas Riksförbund 076-848 13 00
Anna Werner, samhällspolitiskanalytiker, Villaägarnas Riksförbund 076-818 49 15

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 320 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Sollentuna. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Sollentuna, Göteborg och Malmö.
Läs mer på www.villaagarna.se Följ oss på Facebook och Twitter

Citat

Elnätbolagen kan ta ut vinster som inte står i proportion till den låga risk de tar. Vi kräver därför en omedelbar skärpning av reglerna för att skydda kunderna.
Jakob Eliasson, samhällspolitisk chef Villaägarnas Riksförbund