Stora skillnader i elnätavgifter i Jönköping

Mullsjö har länets högsta elnätsavgifter. Där betalar en husägare 12 104 kronor om året i elnätsavgift. Det är 6 088 kronor mer än i Jönköping, där länets lägsta elnätsavgift återfinns. Det visar en ny undersökning från Villaägarnas Riksförbund.

På senare  år har elnätsavgifterna höjts kraftigt. I Mullsjö har de stigit med 59 procent mellan 2010 och 2017 för Villaägarnas typhushåll.

- Det är frånvaron av en rimlig prisreglering som gör att monopolisterna kan fortsätta höja och göra stora vinster på svaga konsumenters bekostnad, säger Jakob Eliasson, samhällspolitiskchef på Villaägarnas Riksförbund.

Av undersökningen framgår att det ofta är de största elnätbolagen som tar ut höga avgifter av sina abonnenter.

- Elnätbolagen kan ta ut vinster som inte står i proportion till den låga risk de tar. Vi kräver därför en omedelbar skärpning av reglerna för att skydda kunderna, säger Jakob Eliasson.

Landets högsta elnätkostnader har de som hör till Ellevios (fd Fortums) nät i Västra Svealand (Eda, Forshaga, Grums, Gullspång, Hagfors, Hammarö, Hällefors, Kil, Laxå, Lekeberg, Ljusnarsberg, Munkfors, Storfors, Sunne och Torsby). Där var elnätavgiften för det studerade typhushållet 13 800 kronor.  Det är 9 000 kronor mer än i Lidköping, där landets lägsta elnätsavgift återfinns.

Tabellen redovisar det största elnätbolaget i respektive kommun. Rapporten och siffror för samtliga län och kommuner finns här: www.villaagarna.se/elnat2017

Kommun Avgift 2017 Bolag Höjn. 2016-2017 Höjn. 2010-2017 Höjn. 2010-2017
Mullsjö 12 104 kr Vattenfall 1 185 kr 4 494 kr 59 %
Aneby 9 959 kr E.ON 915 kr 1 684 kr 20 %
Gnosjö 9 959 kr E.ON 915 kr 1 684 kr 20 %
Sävsjö 9 582 kr Sävsjö Energi 298 kr 1 813 kr 23 %
Vaggeryd 8 901 kr Vaggeryds Elverk 175 kr 1 154 kr 15 %
Tranås 8 629 kr Tranås Energi 523 kr 2 362 kr 38 %
Habo 7 912 kr Habo Kraft 98 kr 2 212 kr 39 %
Vetlanda 7 744 kr Vetlanda Energi o Teknik 231 kr 1 077 kr 16 %
Nässjö 7 076 kr Nässjö Affärsverk Elnät 325 kr 1 401 kr 25 %
Gislaved 6 846 kr Gislaved Energi 44 kr 652 kr 11 %
Värnamo 6 832 kr Värnamo Elnät 53 kr 577 kr 9 %
Eksjö 6 392 kr Eksjö Elnät 498 kr 769 kr 14 %
Jönköping 6 016 kr Jönköping Energi Nät ±0 kr 486 kr 9 %

Årlig elnätavgift inkl. moms i Jönköpings län. Typhushållets säkring är på 20 A och elanvändningen på 20 000 kWh per år.

Jakob Eliasson, samhällspolitiskchef, Villaägarnas Riksförbund 076-848 13 00
Anna Werner, samhällspolitiskanalytiker, Villaägarnas Riksförbund 076-818 49 15

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 320 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Sollentuna. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Sollentuna, Göteborg och Malmö.
Läs mer på www.villaagarna.se Följ oss på Facebook och Twitter

Taggar:

Att äga sitt hus betyder olika saker beroende på vem du frågar. För någon kan det handla få skapa sitt drömboende, för andra en rent praktisk lösning på ett problem. Oavsett synsätt ställer husägande stora krav på dig. Du ska på egen hand eller tillsammans med din familj ta det fulla ansvaret för din boendesituation. Vi är alla olika. Det som är lätt för någon är svårare för någon annan. Och vissa problem går inte ens att lösa utan att man går ihop och säger ifrån tillsammans. Därför finns Villaägarna. Vi hjälper dig. Världen omkring oss förändras, vi blir äldre, familjen växer. Det enda säkra är att vi alltid, på ett eller annat sätt, behöver någon att lita på när det blåser. Sedan 1952 har vi oavbrutet arbetat för att göra din vardag enklare. Problemen har skiftat över tiden. Men behovet av hjälp och stöd är konstant. När fastighetsskatten gjorde att många inte klarade av att bo kvar i sina hus arbetade vi hårt för rimligare villkor. Vi rycker ut när enskilda hamnar i kläm: skojarföretag som försöker blåsa dig eller kommuner som vill ha hundratusentals kronor i avgift för en väg som alla har behov av. Vi finns där. När vi sett hur olika marknader inte fungerat på ett bra sätt för dig som konsument, så har vi gett oss in i getingboet. Vi har lanserat en egen försäkring, en bank och garantier för att du ska slippa få problem med hantverkare. Allt detta har vi gjort för att lyfta problemen från dina axlar, i mer än 60 år. Vilka problemen är imorgon vet varken vi eller någon annan. Men räkna med att vi kommer att ta oss an dem också. --- Villaägarna är en rikstäckande konsument- och intresseorganisation som genom opinionsbildning, expertrådgivning och medlemsförmåner arbetar för att förbättra villkoren för landets småhusägare. Villaägarna är partipolitiskt oberoende och har 311 000 medlemshushåll.

Citat

Elnätbolagen kan ta ut vinster som inte står i proportion till den låga risk de tar. Vi kräver därför en omedelbar skärpning av reglerna för att skydda kunderna.
Jakob Eliasson, samhällspolitiskchef Villaägarnas Riksförbund