Stora skillnader i elnätavgifter i Kronobergs län

E.ON har länets högsta elnätsavgifter. I Lessebo, Markaryd, Tingsryd, Uppvidinge och Älmhult betalar en husägare 9 959 kronor om året i elnätsavgift. Det är 5 017 kronor mer än i Ljungby, där länets lägsta elnätsavgift återfinns. Det visar en ny undersökning från Villaägarnas Riksförbund.

På senare år har elnätsavgifterna höjts kraftigt. I Kronobergs län har de stigit med cirka 20 procent mellan 2010 och 2017 för Villaägarnas typhushåll.

- Det är frånvaron av en rimlig prisreglering som gör att monopolisterna kan fortsätta höja och göra stora vinster på svaga konsumenters bekostnad, säger Jakob Eliasson, samhällspolitiskchef på Villaägarnas Riksförbund.

Av undersökningen framgår att det ofta är de största elnätbolagen som tar ut höga avgifter av sina abonnenter.

- Elnätbolagen kan ta ut vinster som inte står i proportion till den låga risk de tar. Vi kräver därför en omedelbar skärpning av reglerna för att skydda kunderna, säger Jakob Eliasson.

Landets högsta elnätkostnader har de som hör till Ellevios (fd Fortums) nät i Västra Svealand (Eda, Forshaga, Grums, Gullspång, Hagfors, Hammarö, Hällefors, Kil, Laxå, Lekeberg, Ljusnarsberg, Munkfors, Storfors, Sunne och Torsby). Där var elnätavgiften för det studerade typhushållet 13 800 kronor.  Det är 9 000 kronor mer än i Lidköping, där landets allra lägsta elnätsavgift återfinns.

Tabellen redovisar det största elnätbolaget i respektive kommun. Rapporten och siffror för samtliga län och kommuner finns här: www.villaagarna.se/elnat2017

Kommun

Avgift 2017

Bolag
2016-2017
2010-2017
2010-2017
Lessebo         9 959 kr E.ON       915 kr   1 684 kr 20 %
Markaryd         9 959 kr E.ON       915 kr   1 684 kr 20 %
Tingsryd         9 959 kr E.ON       915 kr   1 684 kr 20 %
Uppvidinge         9 959 kr E.ON       915 kr   1 684 kr 20 %
Älmhult         9 959 kr E.ON       915 kr   1 684 kr 20 %
Alvesta         8 154 kr Alvesta Elnät       330 kr   1 407 kr 21 %
Växjö         6 436 kr Växjö Energi Elnät         35 kr   1 041 kr 19 %
Ljungby         4 942 kr Ljungby Energinät       200 kr       882 kr 22 %

Årlig elnätavgift inkl. moms i Kronobergs län. Typhushållets säkring är på 20 A och elanvändningen på 20 000 kWh per år.

Jakob Eliasson, samhällspolitiskchef, Villaägarnas Riksförbund 076-848 13 00
Anna Werner, samhällspolitiskanalytiker, Villaägarnas Riksförbund 076-818 49 15

Villaägarnas Riksförbund är en konsument- och intresseorganisation för landets småhusägare. Organisationen har över 320 000 medlemshushåll. Huvudkontoret ligger i Sollentuna. Regionkontor finns i Luleå, Sundsvall, Örebro, Sollentuna, Göteborg och Malmö.
Läs mer på www.villaagarna.se Följ oss på Facebook och Twitter

Taggar:

Citat

Elnätbolagen kan ta ut vinster som inte står i proportion till den låga risk de tar. Vi kräver därför en omedelbar skärpning av reglerna för att skydda kunderna.
Jakob Eliasson, samhällspolitiskchef Villaägarnas Riksförbund